Så kan vår cyberförsäkring hjälpa dig och ditt företag

Vi befinner oss i en alltmer digitaliserad värld där företag står inför nya utmaningar i form av olika typer av cyberhot, såsom ransomware- och överbelastningsattacker.

Anders Palmquist, expert på cyberförsäkringar på Länsförsäkringar Älvsborg, delar med sig av vad en cyberförsäkring är, vad som ingår och hur ditt företag kan skydda sig mot olika typer av cyberattacker.

Vad är en cyberförsäkring?

– Det är en försäkring som hjälper dig som företagare om du blir utsatt för dataintrång, vilket tyvärr blir allt vanligare. Numera ger sig hackarna även på mindre och medelstora företag. Tidigare var det framför allt de större företagen som drabbades.

Vad ingår i en cyberförsäkring?

– Vi erbjuder tre olika varianter av skydd – bas, mer och max. Jämför de olika varianterna här.

Alla dessa har gemensamt att de ersätter:

  • Kostnader man drabbas av för att anlita IT-experter vid ett intrång.
  • Kostnader för utredning, förlikning, försvar eller överklagande.
  • Kostnader för utredning av hur hackaren har kommit åt personlig information från kundens nätverk.
  • Skadestånd som kan uppkomma i samband med ett dataintrång.
  • Grundskyddet ersätter även extrakostnader som man kan drabbas av vid ett dataintrång medan de andra två varianterna innehåller en traditionell avbrottsförsäkring.

I cyberförsäkringen ingår även förebyggande tjänster, då vi inlett ett samarbete med ett företag som heter Safestate. Att förebygga och få rapporter om eventuella svagheter så att man förhindrar framtida dataintrång och attacker är givetvis det bästa både för kunden och för oss.

Vi samarbetar med ytterligare en aktör som heter Cyberscout som man som företag kontaktar vid misstanke eller konstaterat intrång. Då får man även rådgivning om hur man bör bära sig åt i det akuta skedet.

Båda dessa tjänster ingår i försäkringen kostnadsfritt. Tjänsterna hjälper också till att göra kunden svårlurad, en egenskap som är allt viktigare i dagens samhälle.

Vad finns det för cyberattacker man som företag kan drabbas av?

– Oj, det finns många olika varianter man kan drabbas av, till exempel maskar, spyware, adware, trojaner, lösenordsattack, injektionsattack, DDos-attack och ransomware för att nämna några. Det vanligaste är nog ransomware och DDoS-attacker. Om man drabbas av ransomware så låser hackaren alla system och kräver en lösensumma för att låsa upp dem och vid en DDoS-attack så överbelastar hackaren en hemsida genom att skicka tusentals falska användare på samma gång för att sidan ska överbelastas och bli långsam eller helt sluta fungera.

Vad gör ni som försäkringsbolag för att säkra att kunden har rätt skydd?

– När vi är i kontakt med våra kunder försöker vi alltid ta upp frågan eftersom vi anser att det är så pass viktigt. Behovet av skydd varierar givetvis beroende på hur företaget ser ut men alla bör åtminstone ha ett grundskydd och premien för grundskyddet är inte speciellt stor eftersom vi pratar om hundralappar per år för just grundskyddet.

Hur hjälper vi till när en kund utsätts för en cyberattack?

– I det akuta skedet får kunden hjälp av vår samarbetspartner Cyberscout, som tar emot skadeanmälan. De är bemannade dygnet runt alla dagar i veckan. Deras experter står för rådgivning om hur man bör bära sig åt, förhoppningsvis i samarbete med kundens egen IT-partner.

Vid minsta misstanke om en cyberattack bör företagets IT-/säkerhetsansvarige meddelas och genast ta kontakt med Cyberscout på telefon 08-5884 0500. När incidenten är hanterad tar skaderegleringen vid och då är det våra cyberspecialister i Stockholm som reglerar skadan, avslutar Anders Palmquist.

Så kan du minska riskerna för cyberattacker

  • Se till att ha ett bra virusskydd och brandvägg.
  • Klicka aldrig på länkar eller bilagor om du är osäker på vem avsändaren är.
  • Säkerhetskopiera information minst en gång per dygn.
  • Uppdatera alla program så att de alltid har den senaste programvaran.
  • Ha en plan för hur företaget ska agera om ni blir utsatta för en attack.