Med ett uppkopplat hemlarm kan du upptäcka vattenskador, bränder och inbrott i tid för att förhindra eller begränsa skadan.
Uppkopplat hemlarm för ett tryggare hem
Vårt erbjudande:
- Uppkopplat hemlarm från 289 kronor. 289 kronor i månaden om du har eller tecknar vår hemförsäkring. Om du inte har din hemförsäkring hos oss kostar det 429 kronor i månaden.
- Startpaket med installation just nu 495 kronor* (ordinarie pris 1 495 kronor).
- Förmånligt erbjudande på bolån om du samtidigt flyttar ditt bolån till oss.
*Höstkampanj till och med 30 november 2024
Fördelar med att ha ditt hemlarm hos ditt försäkringsbolag:
-
Låg månadskostnad (289 kronor i månaden om du har eller tecknar vår hemförsäkring)
Eftersom vi är ett kundägt försäkringsbolag vill vi i första hand hjälpa våra kunder att förebygga skador. Därför kan vi erbjuda ett larmsystem till ett oslagbart pris för att hjälpa dig upptäcka skador i tid. Det vinner vi alla på!
-
Billigare hemförsäkring
15 % rabatt om du har både larm och hemförsäkring hos LF Älvsborg. Dessutom ingår självriskeliminering vid inbrott eller larm en gång per år om du har både vårt uppkopplade hemlarm och vår hemförsäkring.
-
Uppkopplat mot vår egen larmcentral
Vårt larm är uppkopplat dygnet runt mot vår egen, lokala larmcentral. Det innebär att om något händer kan vi agera direkt.
-
Fria väktaruttryckningar och enkel styrning via app
Du har fria väktaruttryckningar dygnet runt, för din trygghet, och du styr enkelt larmet via vår app och får notiser om något händer.
-
Snabb hjälp från våra skadereglerare
När du har larmet och din hemförsäkring hos oss kan vi sätta i gång direkt med att hantera din skada och begränsa den.
För dig i före detta Älvsborgs län
Erbjudandet gäller för dig som bor i vårt område, före detta Älvsborgs län*.
*Kommuner: Ale, Alingsås, Bengtsfors, Bollebygd, Borås, Dals-Ed, Färgelanda, Herrljunga, Lerum, Lilla Edet, Mark, Mellerud, Svenljunga, Trollhättan, Tranemo, Ulricehamn, Vårgårda, Vänersborg och Åmål.
När du köper ett uppkopplat hemlarm från LF Älvsborg ingår en centralenhet, en manöverpanel, en kamera med IR-sensor (Camir), en magnetkontakt, en vattendetektor och fria rökdetektorer (1 per våningsplan enligt vår rekommendation). Larmet är uppkopplat mot vår egen larmcentral.
Skräddarsytt hemlarm efter dina behov och önskemål
Vårt startpaket är en bra grund till ditt boende och passar både villa, lägenhet och fritidshus. Du kan bygga på ditt startpaket med fler produkter för att passa ditt hems unika behov. Vårt larm har också stöd för Yale Doorman som dörrlås. Tillsammans med våra erfarna säljare går vi igenom dina specifika behov och skapar en anpassad lösning som passar just dig.
Med vår app LF Larm kan du enkelt styra ditt uppkopplade hemlarm och alla dina enheter från en och samma app.
- Ta emot realtidsnotifieringar när du eller en familjemedlem larmar på och larmar av
- Få direkt notifiering när det går ett larm
Hemlarmet är till för alla och det passar både dig som bor i villa, lägenhet eller har ett fritidshus.
I vårt uppkopplade hemlarm ingår:
- Installation genom våra egna installatörer
- Skadeförebyggande genomgång på plats
- Fri teknisk support och fria väktarutryckningar
- Avtalslång produktgaranti
- Anslutning till egen larmcentral dygnet runt
- Applikation att styra larmet med
- Fri årlig service och gratis batteribyte
- Självriskeliminering vid inbrott eller brand (enbart för kunder i LF Älvsborg och max en gång per år
- Ingen bindningstid, 3 månaders uppsägningstid
- 15% rabatt på vår villa/hemförsäkring
Om du har eller tecknar vår hemförsäkring kostar det 289 kronor i månaden. Du får dessutom 15 % rabatt på din hemförsäkring. Om du inte har din hemförsäkring hos oss är månadskostnaden 429 kronor.
Vi samarbetar med Waya Finance & Technology som fakturadistributör. Det innebär att du som kund får flera val kring hur du vill ha din faktura distribuerad. Hur du gör för att ansöka står i informationsbrevet som gått ut eller som kommer med din nästa faktura. Du kan välja mellan postalt, e-post, autogiro eller e-faktura.
Installationskostnaden är just nu 495 kronor* (ordinarie pris från 1 495 kronor) och omfattar installation för ett grundpaket. Väljer du att lägga till fler produkter utöver det så tillkommer en engångskostnad för dessa produkter. Vi skräddarsyr paketet helt efter dina behov.
*Höstkampanj till och med 30 november 2024
Larmet går när någon larmprodukt aktiveras, till exempel när brandvarnaren registrerar rök, när en dörr öppnas eller när någon passerar en rörelsedetektor.
Larmet programmeras oftast för passage, det vill säga att du ska kunna aktivera larmet men sedan gå in/ut genom dörren, innan larmet larmar. Hur detta ska ske och vilka produkter som ska vara fördröjda anpassas efter din bostad av installatören på plats.
När larmet går sker flera saker samtidigt:
- Du hör att larmet går (om du är hemma)
- Larmcentralen får in larmet
- Om du använder larm-appen får du en notis via denna
Du har lämnat in en kontaktlista till oss som blir den ringlista vi följer. När larmet går ringer vi till person ett på listan. Svarar inte denne ringer vi person två och så vidare. Får vi inte tag på någon i listan så sänder vi ut en väktare till bostaden.
Om du råkat aktivera larmet av misstag kan du enkelt avlarma och då får larmpersonalen även denna information. I de flesta fall hinner larmpersonalen ringa upp dig, annars se punkten ”Vad är behörig avlarmning” ovan.
När du svarar behöver du kunna verifiera att du är du. Du verifierar vem du är med hjälp av en kod, koderna är personliga. Vi stämmer av med dig för att säkerställa att du mår bra. Du kan i samtalet med oss begära att få ut en väktare, till exempel om du inte är hemma eller i de fall du faktiskt behöver hjälp.
Så snabbt som det är möjligt! Om ditt larm går till utryckning av väktare så får väktaren informationen omedelbart. Men hur lång tid det tar därefter skiftar beroende på många variabler: Ort, tid på dygnet och året, väderlek, belastning och så vidare.
Är det bråttom och akut – ring 112.
Du har fria väktarutryckningar för din trygghet. Vid en utryckning kommer väktaren hem till dig för att återställa din trygghet och för att undvika att en eventuell skada i ditt hem förvärras.
Har du av misstag utlöst larmet och en väktare är på väg, kan du återkalla väktaren genom att ringa till oss på 020-211 900 (om du befinner dig i utlandet: +46 33-211 900).
Nej, vi samarbetar med auktoriserade väktarbolag som utgår nära dig. Alla väktare är utbildade enligt Länsstyrelsens och Rikspolisstyrelsens utfärdade regler och föreskrifter och är auktoriserade av Länsstyrelsen.
En behörig avlarmning är när larmet gått men direkt larmats av med kod eller larmbricka. När en behörig avlarmning sker meddelas du med ett sms. Skulle du få ett sms om behörig avlarmning men misstänker att något inte stämmer kan du alltid ringa upp larmcentralen.
Frågor? Hör av dig till kundservice så berättar vi mer!
Centralapparaten har ett backup-batteri som ska kunna driva larmet i upp till 24 timmar. Det sitter även en GSM-modul med ett SIM-kort i centralapparaten, så om bredbandet gå ner så går den över på GSM. Har du inget strömavbrott hemma bör strömtillförseln till din centralapparat kontrolleras.
Vid byte av leverantör ingår upp till 3 kostnadsfria månader för att täcka in uppsägningstid hos din nuvarande leverantör. Villkor för uppsägning av befintligt larm kan skilja sig beroende på leverantör och avtal. Det är alltid du som kund som har ansvar att säga upp ditt nuvarande avtal. Kontakta oss så hjälper vi dig för att göra det så smidigt som möjligt!
Hemlarmet har en funktion som kallas för kontaktlarm. Detta är ett larm du som kund manuellt kan aktivera via manöverpanelen eller via en fjärrkontroll. Larmet skickas då till Larmcentralen som agerar därefter. Larmet kan likställas med ett nödlarm som du kan nyttja om det uppstår en situation där du snabbt behöver påkalla hjälp. Tänk på att alltid kontakta 112 vid behov.
Ja det kan du. Då får du möjlighet att styra både ditt lås och larm via samma app i telefonen. Du får också möjlighet att samkoppla produkterna så att en upplåsning av låste samtidigt kopplar ifrån ditt larm.
Då behöver du uppdatera ditt lås till mjukvara 2.0.8 eller senare i Yales egna app. Det kan ta lite tid att genomföra denna uppdatering så du behöver göra det innan vi kommer ut till dig för installation.
Tänk också på att Yale-appen fortsatt behöver vara installerad och att personen i fråga som har appen är samma person som tar emot larmteknikern som kommer till er. Detta för att teknikerna ska kunna genomföra installationen av modulen i låset.
Alla batteridrivna tillbehör utför regelbundet test av batteristatus. När batterikapaciteten börjar ta slut, indikeras detta på manöverpanelens varningssymbol. När en indikation om lågt batteri visas, bör dessa bytas snarast.
Du kan beställa nya batterier genom att kontakta oss på 010-494 79 00.
- Att öppna en larmdetektor utlöser sabotagelarm. Kontakta därför larmcentralen på telefonnummer 020–211 900 innan batteribyte sker.
- Öppna detektorn eller manöverpanelens kapsling. Se beskrivning nedan.
- Ta ur detektorns batterier.
- Vänta minst 10 sekunder innan nya batterier installeras. Var noga med att använda batteri av god kvalitet och rätt typ.
- Stäng detektorns kapsling och testa dess funktion. Rörelsedetektorer testas genom att man rör sig framför denna inom 10 minuter efter man stängt kapslingen. Detta indikeras med rött ljus på detektorn. Magnetkontakter testas genom att öppna dörren, detta indikeras med rött ljus på detektorn.
Läs mer om vad som gäller just din enhet här
Dags att se över ditt uppkopplade hemlarm om du har 2G- eller 3G-nät
När Sverige nu byter från 2G och 3G till modernare teknologier är det ett perfekt tillfälle att uppgradera ditt hemlarm. Vårt uppkopplade hemlarm är kompatibelt med de senaste nätverken, och är anpassat till framtidens behov.
Kontakta oss!
Telefonnummer: 010-494 79 00
E-post: trygghet04@lansforsakringar.se
Återkalla larm: 020-211 900 (om du befinner dig i utlandet: +46 33-211 900)
LF Älvsborg Larm och Trygghetstjänst AB
Box 1107, 462 28 Vänersborg
Organisationsnummer
559377-1784
Bankgiro
5876-1115
Faktura
Vi samarbetar med Waya Finance & Technology som fakturadistributör. Det innebär att du som kund får flera val kring hur du vill ha din faktura distribuerad. Hur du gör för att ansöka står i informationsbrevet som gått ut eller som kommer med din nästa faktura.