Så kan fler elever bli behöriga till gymnasiet
De senaste tio åren har andelen niondeklassare som är obehöriga till gymnasiet varit ungefär lika stor. 2022/23 var siffran nästan 15 procent. I grundskolorna i LF Älvsborgs område, före detta Älvsborgs län som i dag består av 19 kommuner, var i snitt 17 procent obehöriga till gymnasiet när de gick ut årskurs 9. Det är i praktiken strax över 1 000 elever. I vissa av kommunerna var upp till 29 procent av niondeklassarna obehöriga till gymnasiet i år.
Att gå ut grundskolan utan gymnasiebehörighet innebär en betydligt ökad risk för ett liv i utanförskap med ett stort individuellt lidande och kraftigt ökade samhällskostnader som följd. Enligt forskningsartikeln ”Det samhällsekonomiska värdet av gymnasiebehörighet”, skriven av nationalekonomer vid Örebro universitet, är gymnasiebehörighet den främsta skyddsfaktorn mot ett liv i utanförskap.
– Att misslyckas i skolan är ofta en katastrof för livet. Elever som tar avstånd från skolan gör det ofta för att den inte upplevs som begriplig. Med rätt support kan vi motverka det, hjälpa barnen med framtidstro och att känna att skolan är en framkomlig väg, säger Fredrik Zimmerman, sociolog, fil. Dr. i barn- och ungdomsvetenskap, universitetslektor vid Högskolan i Borås och medlem av ”Framstegets” advisory board.
Inom ”Framsteget” kommer LF Älvsborg till en början att investera 25 miljoner kronor fram till år 2025 i en rad initiativ som syftar till att fler barn ska klara grundskolan.
– Framför allt är det viktigt att skapa känslan hos barn att de är personer som kan lära sig med rätt stöd av vuxna. En meningsfull fritid är också viktig för att hamna rätt, och att redan från tidig ålder utveckla språket. Det kan den här satsningen bidra med, säger Fredrik Zimmerman.
Ett av initiativen är ”Berättarministeriet” som verkar för att minska segregationens negativa konsekvenser genom att stötta lärare och elever i den dagliga undervisningen med hjälp av kreativa och meningsskapande läromedel. Samarbetet med LF Älvsborg handlar om att nå ut med Berättarministeriets modell till skolorna med högst socioekonomiskt index i Borås, Trollhättan och Vänersborg.
– LF Älvsborgs satsning är progressiv och visar på ett långsiktigt samhällsansvar. Samarbetet ihop med dem gör att vår beprövade metod kan nå ut till fler lärare och elever i skolor som har ett högt socioekonomiskt index. Vi satsar gemensamt för att fler elever ska gå ut grundskolan med gymnasiebehörighet. Att säkra barn och ungas framtid är den främsta garanten för vårt samhälles utvecklingsförmåga, säger Maria Wallin, institut- och regionansvarig på Berättarministeriet.
Insatser för ökad behörighet
Forskning visar att det finns en rad olika insatser som har en tydlig koppling till ökad behörighet. Här är några av dem:
- Tidiga insatser. Att redan i förskolan och på lågstadiet öka närvaron och säkra att alla elever kan läsa, skriva och räkna när de lämnar lågstadiet är av högsta vikt.
- Samverkan mellan olika sektorer. För att skapa bättre förutsättningar för förebyggande insatser krävs en samverkan mellan exempelvis regioner, kommuner, myndigheter och företag.
- Kompensatoriskt stöd. Att ge stöd till skolor där eleverna kommer från en mer utsatt socioekonomisk bakgrund är betydande.