Skydda dig mot bedrägerier
Lär dig mer - ta del av vårt webbinarium
Delta i webbinariet
- Längd: max 30 minuter
- Webbinariet sändes 24 maj 2022. Nu kan du se webbinariet i efterhand
- Skicka dina frågor via formuläret nedan
Maria Karlsson, polis och brottsförebyggare
Maria Karlsson är polis och brottsförebyggare inom bedrägeribrott. Hon brinner för att arbeta med människor och att få göra skillnad. Hennes uppdrag är att öka kunskapen kring bedrägerier och därmed minska risken för att människor drabbas. Hon utreder ekonomisk brottslighet, exempelvis bidragsbrott, vishing, investerings- och annonsbedrägerier. Maria kan svara på frågor om aktuella tillvägagångssätt hos bedragare och vad du bör vara extra uppmärksam på just nu.
Maria Ridman, bankchef för Affärsstöd
Maria Ridman har lång erfarenhet av att jobba inom bank och att möta kunder i olika situationer. Hos oss har hon varit i över 20 år. I sin nuvarande roll ansvarar hon för våra interna utbildningar, delar i vår verksamhetsutveckling och att vi uppfyller kraven som bland annat Finansinspektionen ställer. Maria kan svara på frågor om hur det fungerar att vara bankkund i Länsförsäkringar och hur man på bästa sätt kan skydda sig från att bli bedragen på sina bankuppgifter.
Tips för att öka din säkerhet på internet
Vårt mål är att skapa trygghet för våra kunder och vi arbetar ständigt med att förbättra säkerheten för våra internettjänster.
-
Starta eller använd aldrig ditt Bank-ID eller säkerhetsdosa på uppmaning av någon som kontaktar dig via telefon, chatt, sms eller e-post.
-
Alltid läsa texterna i BankID-appen noggrant, och aktivera notiser så att du får ett meddelande när någon hämtar ett nytt BankID i ditt namn.
-
Aldrig signera med BankID eller säkerhetsdosa åt någon annan.
-
Genast logga in på Mina sidor och spärra ditt BankID om du tror dig blivit utsatt för bedrägeri.
-
Alltid polisanmäla ett bedrägeriförsök.
LF Bergslagen