Vår hållbara affär

Länsförsäkringar Bergslagens hållbarhetsarbete går som en röd tråd genom hela verksamheten. Eftersom bolaget ägs av kunderna är ett ansvarsfullt erbjudande en självklarhet i allt från våra egna värderingar till hållbara produkter och tjänster.

Vi arbetar efter åtta aspekter som alla ingår i ”Vår hållbara affär"

Bolaget sätter årliga hållbarhetsmål utifrån de tre delarna social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet. På vilka sätt vår affär är hållbar och vad som är viktigt för oss beskrivs i åtta hållbarhetsaspekter samlade i Vår hållbara affär.

Vi verkar där du bor

Vi känner våra kunder som grannar, vänner och som företagaren runt hörnet. Närheten gör att vi förstår och kan anpassa vårt erbjudande till de som bor just här. Det blir också enkelt för oss att mötas, på plats eller digitalt. Vi vill att vårt område ska vara en trygg och säker plats att växa upp på, därför engagerar vi oss på många olika sätt.

Minska vår miljöpåveverkan

Vi jobbar aktivt för att minska bolagets egen miljöpåverkan och hjälpa våra kunder att undvika skador. Varje förhindrad vatten- och brandskada betyder mindre materialanvändning, sanering, transporter och energiförbrukning. Vi har givetvis miljömärkt el i alla våra fastigheter.

Vi hjälper dig när du behöver

Vi hjälper otursdrabbade kunder varje dag. Vi hjälper också våra kunder att undvika olyckor. Vi vet hur du kan förhindra en brand, en vattenskada eller ett inbrott. Varje olycka som aldrig händer sparar bekymmer för kunden, men när oturen är framme erbjuder vi snabb hjälp och rätt ersättning.

Bra och prisvärda produkter

Våra produkter är viktiga för din trygghet i vardagen och vid livsavgörande händelser, såsom olyckor, dödsfall, sjukdomar och förändrade familjesituationer. Vi erbjuder dig prisvärda produkter för alla händelser i livet inom bank, försäkring och fastighetsförmedling.

Några exempel:

Vi ägs av våra kunder

Länsförsäkringar Bergslagen är sedan starten 1848 ett lokalt bolag som ägs av sina kunder. Bolaget som vi äger tillsammans ska ha nöjda kunder. Det är därför det är så viktigt för oss att alltid ha en öppen dialog med kunderna, alltså våra ägare.

Utveckling och mångfald

Engagerade, lojala och kompetenta medarbetare är vår största tillgång och därför är det viktigt att vi fortsätter vara en sund och attraktiv arbetsgivare. Vi utvecklar hela tiden vår kompetens för att kunna ge rätt rådgivning. Medarbetare och kunder ska känna sig hemma hos oss, oavsett bakgrund.

Lönsamhet och god etik

Eftersom bolaget ägs av kunderna finns det ingen annan som vill tjäna pengar på affären. Kundernas och ägarnas intresse är precis samma. Vi hanterar bolagets kapitalplaceringar med god etik, tar rätt betalt för våra produkter och är sparsamma med kostnader. På så sätt kan vi fortsätta växa och vara ett hållbart bolag även i framtiden.

Vi känner ansvar för hela din ekonomi

Vi har allt du behöver och ser till att du får tillgång hela vårt erbjudande. Varje medarbetare känner, i varje kundmöte, ansvar för kundens behov inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Vi vet att när kunden samlar sitt engagemang hos oss, så blir kunden också nöjdare.

170 år för kundernas bästa

Framtid och stabilitet, både för bolaget och vår omgivning, har alltid stått i fokus. Ända sedan starten 1848 har vi haft ett långsiktigt perspektiv på verksamheten. Anledningen är att vi ägs av våra kunder. Det är helt enkelt lättare att hålla fokus när ägarnas och kundernas långsiktiga mål är samma. Det som är viktigt för dig är viktigt för oss.

Vi arbetar för ett tryggt och säkert län och engagerar oss i länets utveckling och framtid. Det är viktiga ansvarsfrågor för ett lokalt och kundägt bolag som oss.