Nathalie Gullmets, skadejurist
Med sitt engagemang och erfarenhet företräder Nathalie LF Bergslagens kunder i juridiska frågor och hantera skadeståndskrav. Hennes ovärderliga arbete bidrar till att skapa rättvisa och ge kunderna den trygghet de behöver i svåra situationer. Här berättar hon om sin arbetsvardag och vad som driver henne.
Hur började din resa på LFB?
– Jag började på LFB 2019. Innan dess arbetade jag som jurist i rollen som ansvars- och rättsskyddsskadereglerare hos Dalarnas Försäkringsbolag. Jag har en juridisk utbildning från Örebro Universitet, där jag studerade Rättsvetenskapliga programmet.
– Min flytt till Hallstahammar sammanföll med en öppning på LF. Jag var ju redan övertygad om att jag ville stanna inom LF-gruppen på grund av deras kundägda struktur och fokus på att verkligen hjälpa kunderna.
Vad innebär ditt arbete som skadejurist?
– Jag hjälper våra privat- och företagskunder när de ställs inför skadeståndskrav för person-, sak- eller ren förmögenhetsskada. Om kravet omfattas av försäkringen, företräder jag vår kund gentemot målsägande och utreder om vår försäkringstagare har något ansvar. Jag förhandlar med den som kräver skadestånd och fattar beslut om vilken ersättning som ska betalas ut. Jag granskar även kostnadsräkningar från advokater som beviljats rättsskydd. Mina dagar består av att hantera underlag, lagtext och villkorstext, samt att vara tillgänglig på telefon för våra kunder.
Vad är särskilt kul och utmanande i ditt jobb?
– Något som är utmanande - men också ger stor utdelning när det blir bra - är att förmedla beslut. Är det ett negativt besked är det viktigt att vi är tydliga och förmedlar beslutet med empati för motpartens situation.
Hur ska man vara för att lyckas i din roll?
– Man ska vara prestigelös och behörig att fatta beslut. Vi hanterar många skador samtidigt, för att komma vidare behöver man lita på sin kunskap och vara trygg med sina beslut. Det är också viktigt att kunna vara tydlig i sin kommunikation. Ett bra beslut är ett som alla parter förstår.
Vilka möjligheter till utveckling ser du?
– I min tjänst utvecklas jag varje dag. Våra försäkringstagare finns i många olika branscher, så jag kan stöta på nya utmaningar med varje ny skada jag hanterar. Men jag ser all ny kunskap som utveckling.
Vad gör att du trivs så bra på LF Bergslagen?
– Jag uppskattar att vi är kundägda och lokala. Vi kan känna samhörighet med kunderna som vi företräder, då skadan många gånger sker på platser som vi själv besökt eller till och med bor i närheten av. Det ger ett annat engagemang och en bättre insyn.
Hur ser du på framtiden för LF Bergslagen?
– Jag hoppas och tror att fler lockas av vårt lokala engagemang och vår guldkundsförmån, vilket kommer att resultera i en bra tillväxt. Jag ser oss fortsatt vara en stor aktör på marknaden som erbjuder trygghet och som bidrar till det lokala närings- och föreningslivet.
Namn: Nathalie Gullmets
Arbetar som: Skadejurist
Utbildning: Rättsvetenskapliga programmet, Örebro Universitet
Fritidsintresse: Geocaching, bjuder gärna in till festligheter
Hjärtfråga: Närheten till familj och vänner
Det är lätt att tro att alla som jobbar på Länsförsäkringar jobbar med försäkringar. Så är verkligen inte fallet. Vi är försäkringsbolag, bank och fastighetsförmedling. Därför finns det en uppsjö av olika yrken här hos oss. Vårt uppdrag är att tillsammans skapar en tryggare vardag och en framtid fylld av möjligheter för våra kunder och alla som lever och verkar här i Västmanland- och Örebro län. Alla våra olika roller, arbetsuppgifter och uppdrag bidrar på olika sätt till just det.