Anders Grånäs, Vd Dalarnas Försäkringsbolag

Anders Grånäs, Vd Dalarnas Försäkringsbolag

I en tid med krig i världen, till det inflation och en allmän oro i samhället, blir vår roll att bidra med trygghet för våra kunder allt viktigare. 2023 har varit utmanande i vår verksamhet med framför allt ett stort antal bränder och till det sommarens översvämningar. Det har också varit ett år som präglats av många betydelsefulla möten med dalfolket och ett starkt driv framåt hos våra medarbetare.

Året började med en stor brand i januari hos en av våra företagskunder. En omfattande brand är oerhört tuff för den som drabbas och blev även en stor insats för oss direkt på det nya året. Det är i stunder som denna vi på LF Dalarnas vill finnas där för våra kunder och göra situationen så lindrig som möjligt, vilket i grunden är själva syftet med vår försäkringsverksamhet. Vi noterade överlag ett ökat antal skador under året, vilket vi tolkar som att våra kunder är tillbaka i normal aktivitet efter pandemin, med fler potentiella skadesituationer som följd.

Stabilitet i en tuff ekonomisk tid
Året har också präglats av inflation och stigande räntor. Den ekonomiska situationen har varit tuff för många av våra kunder, dock verkar de flesta ha klarat det, då vi ser väldigt få som fått betalningsproblem. Det vi främst har kunnat göra från vårt håll är att via våra rådgivare och den breda kommunikationen stötta med råd och tips kring den ekonomiska planeringen. Vi kan också konstatera att våra ”kvar att leva på-kalkyler” varit till stor nytta för våra kunder när tiderna blivit tuffare.
När det blir sämre tider ekonomiskt brukar det även leda till en trögare fastighetsmarknad, något som i sin tur leder till färre nytecknade bolån, en effekt vi även kunnat se hos oss under året. På försäkringssidan däremot ser vi en stabilitet trots tuffa tider, försäkringar är en trygghet man i allmänhet prioriterar även när kassan är skral.
I lägen som detta är det värdefullt att LF Dalarnas har en stabilitet som ger oss goda förutsättningar att klara även lite sämre tider. Våra investeringar har utvecklats väl under året, både aktier och ränteplaceringar har gett positiv avkastning. En nyckel till det är att vi sprider riskerna i våra placeringar, följer omvärldsutvecklingen noggrant och justerar vid behov.

Vi lyfter blicken tillsammans
En ljuspunkt har varit arbetet med bolagets långsiktiga strategi, Dalarnas 2030, där alla våra medarbetare involverats på olika vis. Det har varit nyttigt att lyfta blicken tillsammans och nu jobbar vi på olika sätt för att med engagemang, kreativitet och genomförandekraft omsätta visionerna till verklighet. Vi har nu en gemensam målbild med syfte att vara relevanta för våra kunder under lång tid framåt: Vi ska bli dalfolkets självklara val för trygghet & möjligheter, från de yngsta till de äldsta. Vi ska bli det genom marknadens bästa kunderbjudande inom både bank & försäkring – tillsammans med ett hållbarhetsarbete som gör stor skillnad, med starkt fokus på barn och unga.

En av de samhällsförändringar vi följer på nära håll är den tekniska utvecklingen, som kraftigt påverkar våra möjligheter att förbättra både vår kund- och medarbetarupplevelse. En sida av detta är AI, Artificiell Intelligens, som sannolikt kommer att spela en stor roll i framtiden. Här behöver vi vara nyfikna och öppna i sinnet för att ta vara på de möjligheter tekniken erbjuder, rätt använd - och samtidigt vaksamma inför de risker det kan innebära.


Stort samhällsengagemang
Vi på LF Dalarnas känner ett stort ansvar för att inom våra verksamhetsområden bidra till ett mer hållbart län. En del i det är att löpande investera i ökad trygghet och färre skador. Vi gör även insatser på ett bredare plan i samhället, där vi ser att behoven finns och våra insatser är relevanta. Genom att fånga upp och analysera aktuell statistik om hur verkligheten ser ut i Dalarna, kan vi på ett bättre sätt bedöma hur vi bäst stöttar och bidrar till en positiv utveckling.

Under det gångna året har vi till exempel delat ut matkassar till behövande vid större högtider som jul och påsk i samarbete med partners. Vi har även bjudit familjer som annars inte skulle haft råd till Midsommarfestivalen i Leksand. Vi bjöd också in till en kundaktivitet på Tomteland i Mora på sensommaren. För tredje året i rad delade vi ut Trygghetspriset till fem olika ideella projekt som bidragit på olika sätt i länet. Vi har också lagt mycket krut på att sponsra ideella föreningar, både inom idrott och kultur. Vi är övertygade om att ett starkt föreningsliv bidrar till både en bättre hälsa och ett tryggare samhälle, framför allt för barn och unga. Under hösten kommunicerade vi därför offensivt för att nå ut till de föreningar som ännu inte ansökt om sponsring hos oss. En annan viktig insats är den kampanj som vi genomförde i höstas i syfte att få fler av länets invånare att använda reflex.

Med sikte på framtiden
2023 har varit ett år då vi satsat mycket på att komma ut och träffa dalfolket. Vi anordnade bland annat DalarnasDagen i maj, då vi bjöd våra kunder på föreläsningar om allt från hjärt- och lungräddning på barn, till hur man undviker att bli drabbad av bedrägerier. För första gången medverkade vi också vid musikfestivalen Alive i Borlänge. Där delade vi ut vatten och erbjöd en lugn stund mitt i festivalyran, på köpet fick vi många givande samtal med våra yngsta kunder. Vi kommer att fortsätta bygga relationer med de yngre generationerna – viktiga för Dalarnas framtid och våra potentiella kunder. På tema framtid och lokal tillväxt bidrar vi också i en fond, DalaCapital, för att underlätta finansieringen av bolag som befinner sig i ett tidigt skede.

Under 2024 kommer vi som första försäkringsbolag i Sverige att vara med och utveckla ett nätverk för Civil insatsperson, CIP, tillsammans med Brandskyddsföreningen. En CIP är en frivillig person som snabbt kan vara på plats vid till exempel en brand eller en trafikolycka för att hjälpa till innan blåljuspersonalen är på plats, särskilt viktigt på landsbygden där det kan dröja innan räddningstjänsten når fram.
För att summera så är jag hoppfull inför framtiden, våra tjänster behövs mer än någonsin och prognoserna för LF Dalarnas ser goda ut.
Avslutningsvis vill jag tacka alla kunder för förtroendet och våra medarbetare för ett outtröttligt engagemang!