Ola Berglund, Skadechef
2023 har varit ett tufft skadeår i Dalarna med flera större bränder och en översvämning i början av augusti. Det har varit utmanande både för våra kunder och medarbetare, men jag är stolt över hur väl medarbetarna hanterat situationen med fortsatt mycket nöjda kunder enligt de undersökningar vi löpande genomför.
En ljuspunkt är att vi har satt ett gemensamt mål på bolaget att utveckla verksamheten till 2030 genom att använda de fantastiska mänskliga resurserna vi har på lite nya sätt för att skapa större värden för våra kunder. Vi breddar kompetensen hos våra medarbetare och samarbetar mer mellan olika avdelningar.
Vi har exempelvis skapat en helt ny roll hos oss: personskadehanterare. Det handlar om att stötta och guida människor med psykiska diagnoser. Det kan ofta vara en snårig process för dem att hitta rätt i det sociala stödsystem som finns. Vi vill hjälpa dem att hitta olika vägar och stöd för att komma tillbaka till arbetslivet.
En annan unik funktion som vi påbörjat och kommer sjösätta under 2024 är juridikhjälpen. Våra egna jurister hjälper våra företagskunder (helkunder) med att se över olika typer av avtal. Det kan vara svårt för mindre företag att hålla koll på det juridiska och här vill vi använda vår kompetens för att kunna stötta dem.
En annan satsning är våra verkstadstekniker som idag sitter på kontoret och granskar kalkyler från avtalsverkstäder. De ska få en större roll och stötta verkstäderna i att få mer effektiva och hållbara processer.
Under nästa år kommer vi starta en ny skadeförebyggande verksamhet på LF Dalarnas som handlar om skadedjurssanering. Vi kommer göra kundbesök och hjälpa våra kunder att bli av med skadedjur såsom myror, möss och getingar. 2025 ska den tjänsten vara i gång.
2024 ska vi också starta en trygghetsrådgivning där vi hjälper nyblivna fastighetsägare att se över exempelvis våtrum och elinstallationer, med syftet att förebygga skador.
Vi kommer också som det första försäkringsbolag i Sverige att tillsammans med Brandskyddsföreningen utveckla ett nationellt nätverk för Civil insatsperson, CIP.
Det är en frivillig person som snabbt kan vara på plats vid till exempel bränder eller olyckor och vara behjälplig tills räddningstjänsten är på plats. Detta är särskilt viktigt på landsbygden, där det kan dröja innan räddningstjänsten når fram. Just nu utbildas och rekryteras flera hundra personer till uppdraget och 2025 ska tjänsten vara fullt utvecklad. Det känns som ett oerhört viktigt och meningsfullt projekt.