Hjälp! Kunden betalar inte fakturan – vad kan jag göra?
Vad gör du som småföretagare när kunden inte betalar? Vilka rättigheter och möjligheter har du? Läs vidare för att ta del av information och råd när tvivlet om betalning är ett faktum och situationen känns osäker.
Har det gått nästan en månad sedan fakturan skulle vara betald? Och den är fortfarande obetald trots att du hört av dig via mejl och påmint, både en och två gånger. Vad kan du, då som företagre göra för att se till att få dina pengar?
-
Kontakta kunden
Först och främst kontakta alltid din kund och fråga vad det är som krånglar. Att skicka påminnelser med extra avgifter och så småningom ett inkassokrav utan att ha en dialog med sin kund kommer sannolikt inte att gynna ert samarbete.
-
Se över fakturan du skickat
Se till att ursprungsfakturan är rätt utformad. Det är en hel del information som ska vara med på en faktura, bland annat fakturanummer, fakturadatum, kundadress och betalningsvillkor med mera. Se över att du fått med all information som behövs på första fakturan.
-
Skicka fakturapåminnelse
När du kollat att ursprungsfakturan har alla uppgifter som den ska ha, är det dags att skicka en fakturapåminnelse. Den allmänna rekommendationen är att du kan skicka den några dagar upp till en vecka efter förfallodatum. Skicka gärna med ett kort och trevligt meddelande som förklarar att du upptäckt att fakturan är obetald.
-
Glöm inte dröjsmålsränta och påminnelseavgiften
Du har rätt att ta ut dröjsmålsränta på 8 % plus en referensränta, som Riksbanken fastställer en gång per halvår. Du får också ta ut en påminnelseavgift på 60 kronor om det är avtalat och godkänt av kunden sedan innan. Det ska stå i ditt företags allmänna villkor eller i avtal med kunden, det räcker inte att det står på din faktura. Du väljer såklart själv om du vill lägga på dröjsmålsränta och påminnelseavgift. Det kan kännas olustigt att ta ”extra betalt” när din ambition är att ni ska fortsätta att jobba ihop framöver. Här får du känna dig för – från kund till kund och situation till situation – vad som känns bäst.
När du skickat påminnelsefakturan och betalningen fortfarande inte kommit, så kan du välja att skicka fler påminnelser eller ta nästa steg, att skicka ett inkassokrav, hur trist det än känns. Ett inkassokrav måste vara skriftligt och ska innehålla en hel del information. Tänk på att du bara får skicka ett inkassokrav per ärende, så ifall betalningen fortsatt uteblir behöver du bestämma dig för om du ska ta ärendet vidare till kronofogden.
Om kunden trots påminnelser och inkassokrav inte betalar kan Kronofogden hjälpa dig att driva in skulden. Men det kan vara både tidskrävande och ekonomiskt ansträngande att starta en rättslig process. Så se till att vara helt säker på att detta är den enda utvägen när det gått såhär långt i processen. Om svaret är ja, så ansöker du om ett betalningsföreläggande, du hittar mer information om hur du går tillväga och annan relevant information hos Kronofogden.
Ansök om ett betalningsföreläggande
Förhoppningsvis behöver det aldrig gå såhär långt och även om en betalning dröjer så är en bra dialog mellan dig och kunden det viktigaste för att reda ut situationen. Inte sällan är det den mänskliga faktorn som gör att du inte får betalt i tid. Men i de fall när någon avsiktligt avstår från att betala din faktura så har du rätten på din sida om du bara har gjort grundarbetet med ett signerat avtal er emellan och tydlig information gällande dröjsmålsränta och förfallodag på din faktura.
Lycka till!
Försäkringar för företag i alla branscher
En företagsförsäkring är en trygghet när något oförutsett drabbar företaget. Om du blir skadeståndsskyldig eller om du förlorar intäkter på grund av ett avbrott.
Så gör du ekonomin roligare
Bokföring, kvittoredovisning, skatterevision – det är mycket att hålla koll på när det kommer till ekonomin i ditt företag.
Sju sätt att hitta nya kunder
Här hittar du råd och konkreta tips på hur och var du hittar nya kunder.