Nystartad? Så kommer du igång med marknadsföringen
Nystartad och utan marknadsföringsbudget? Inga problem. Det finns faktiskt mycket du kan göra med små medel men som ändå har effekt. Här är guiden till dig med stora visioner men kanske lite mindre plånbok.
Att stånga sig fram och nå igenom bruset behöver inte kosta mycket mer än en kreativ idé och rätt plattform. Och så lite kunskap förstås. Det finns många plattformar och olika sätt att marknadsföra sig själv, men det absolut viktigaste är att känna till din målgrupp och var dina kunder befinner sig digitalt. När du väl har knäckt den nöten är det egentligen ingenting som stoppar dig. Det bästa är att testa sig fram, både vad gäller kanalval och budskap.
-
Sociala medier
När du har koll på vilka dina möjliga kunder är, då är det dags att ta reda på var de finns digitalt. Är det främst på LinkedIn, eller i grupper på Facebook, kanske Instagram eller till och med Tik Tok? När du väl klurat ut det då vet du också var du själv ska vara mest aktiv.
Men vad ska du dela?
Det du är bäst på så klart! Börja sprid kunskap om ditt ämne och svara på frågor som dina framtida kunder har. Det kan till exempel vara:
- En miniserie av tips
- Exempel på framgångsrika uppdrag och hur du har hjälp till
- Senaste nytt inom xxx
Sociala medier handlar mycket om interaktion, var inte rädd att delta i diskussioner, ta kontakt med folk, bidra i grupper. Se till att vara aktiv och bygg ditt varumärke.
-
Din hemsida
Det finns oändliga vägar att gå när det kommer till att skapa en egen hemsida. Oavsett tidigare kunskap finns det mycket du kan göra! Det första är att registrera ditt domännamn, sen måste du ha ett webbhotell som kan hosta. Det finns många olika webbhotell, bara en googling bort kan du lätt hitta det som passar dig bäst.
När alla teknikaliteter är på plats är det dags att börja bygga hemsidan!
Wordpress är ett välkänt CMS som fungerar till det mesta och det är också väldigt användarvänligt. Du kan bygga en egen sida från grunden eller köpa ett färdigt tema.
Vad ska din hemsida innehålla?
- En bra beskrivning om dig och dina tjänster och vad du kan erbjuda
- Kundrecensioner
- Kontaktuppgifter
Ovan är vad som borde finnas med från första början. Om du sedan vill använda din hemsida mer kan du till exempel skriva blogginlägg, erbjuda prenumerationer, med mera.
-
Vårda och bygg relationer
Att bygga och vårda relationer är jätteviktigt! För utan nätverk blir det lite svårare att arbeta sig fram till den där drömkunden. Det är självklart för många, men hur gör man rent praktiskt?
- Gå på event och mingla där det går och där det känns naturligt
- Upprätthåll goda relationer - ät lunch med tidigare kollegor, klasskamrater, vänner. Det viktiga är att du visar att du finns.
- Dela med dig av din tid och dina kontakter. Visa att du är generös och delar med dig, det tips med mera. Det har man ofta igen!
-
Samarbeta med andra
Att samarbeta med andra är guld värt, inte bara för kunden utan även för dig själv. Du har en eller fler hjärnor att bolla idéer med och du får samtidigt användning av flera olika kompetenser och expertiser. Det kan ske på olika sätt, antingen via ett uppdrag, eller utveckling av ny tjänst, en föreläsning, en kurs med mera.
Ni kan byta tjänster med varandra och även dra nytta av varandras nätverk - win-win!
-
Var bjussig
Att vara bjussig på rätt sätt lönar sig ofta, men det kräver också en liten insats av din egentid. Men genom att bjuda på dig själv kan du bygga på ditt varumärke, din kännedom samt visa på din expertis. Men hur då? Det kan till exempel vara genom att du någon gång varje månad bjuder på trendspaningar som du vet att dina kunder efterfrågar. Du kanske kan be folk att signa upp sig på ett återkommande nyhetsbrev. Bara din egna fantasi sätter gränserna.
Detta är ett väldigt bra sätt att dela med sig och visa på kunskap för att i framtiden vinna nya kunder.
Sju sätt att hitta nya kunder
Här hittar du råd och konkreta tips på hur och var du hittar nya kunder.
Tar du rätt betalt?
Att ta rätt betalt upplevs ofta svårt och det är något som många småföretagare grubblar över. Så, hur gör du?