Tar du rätt betalt?
Att ta rätt betalt upplevs ofta svårt och det är något som många småföretagare grubblar över. Det skiljer sig såklart åt beroende på om du enbart tar betalt för din tid, har materialkostnader eller säljer en färdig produkt. Har du dessutom anställda så måste deras kostnader också vara med i beräkningen.
Först och främst behöver du täcka dina utgifter och omkostnader. Sen vill du såklart gå med vinst och det allra viktigaste känna dig komfortabel och tillfredsställd - att din tid och ditt engagemang i företaget lönar sig.
-
Viktigast är att du gör din egen budget för att veta vad du måste sälja för att gå runt och helst även gå plus.
-
Tänk på vad du vill ha ut i lön och sen dubbla det. Blir det en rimlig summa för det jobbet du utför? Om du vill ha 30 000 kr på ditt lönekonto behöver du fakturera 60 000 kr för att täcka skatt, sociala avgifter och tjänstepension. Eller om du tänker att du vill ha en lön på 30 000 kr brutto, så behöver du fakturera cirka 45 000 kr och får sedan ut cirka 20 000 kr efter den preliminära skatten på cirka 30 procent.
-
Har du anställda är det jätteviktigt att veta den totala kostnaden varje månad. Löner för dig och dina anställda inklusive försäkringar, moms, skatt, redovisningskostnader med mera. Du behöver veta vad du måste omsätta för att gå med vinst.
Att tänka på
- Om du är konsult och inte har några materialkostnader utan du ger bara av din tid. Då kan arvodet skilja sig stort beroende på vilken bransch du rör dig i men också vilken typ av kund du har. Det gäller att vara flexibel, göra research och känna av vad du tror kunden är villig att betala.
- Om du är till exempel målare, snickare eller VVS-installatör tillkommer kostnad för material. För att vara så transparant som möjligt är det viktigt att vara tydlig med vad det är som kostar. Kunden vill veta vad de betalar för. Så om du till exempel använder miljövänliga material som kostar mer, berätta det. Och specificera tydligt alla utgifter som tillkommer för att utföra arbetet, då ser kunden att de betalar för din kunskap och ditt arbete.
När du vet vad du måste sälja per månad och vad du ska ta betalt för din tjänst eller din produkt så kan du våga vara flexibel. Ha en grundprislista att luta dig mot, men var inte rädd att justera den. Här kommer tre enkla tips som kan vara bra att ha i bakhuvudet:
-
Intuition – vad är den här kunden beredd att betala? Fundera över vad du tror kunden har för andra utgifter och vilka arvoden den är van att röra sig med. Våga ändra pris ibland beroende på tillfälle.
-
Kan du ge ett paketpris eller erbjuda extra förmåner för att kunden ska känna att den gör en bra deal, som att ”om du bokar mig ex antal timmar per månad får du fem extra konsulttimmar”.
-
När du är etablerad, våga höja dina priser. Har du många fina kundreferenser och en stor efterfrågan så kan du med gott självförtroende sätta ett högre pris. Om du tidigare gått runt är det dags att gå plus nu.