Skydda företagets kapital
I en tid då bedrägerier blir allt mer sofistikerade är det av yttersta vikt för dig som företagare att förstärka företagets skydd. Läs vidare för att ta del av våra konkreta tips för hur ditt företag kan skydda sitt kapital och göra det svårare för bedragarna.
Ellinor Svensson som arbetar inom Företagsbank hos Länsförsäkringar, tipsar om att bygga in en "tröghet" i transaktionsprocesserna. Vilket innebär att införa ytterligare steg eller kontroller som måste genomföras innan en transaktion kan slutföras. Syftet med denna tröghet är att skapa tid för granskning av transaktioner, vilket minskar risken för oönskade eller bedrägliga aktiviteter. De flesta bedrägerier syftar till att skapa en stressad situation, och med en inbyggd tröghet finns det större chans att hinna tänka igenom saker, en eller två gånger.
-
Dubbelsignering
Ett effektivt sätt att bygga in tröghet är genom att implementera ett system för dubbelsigneringar eller kontrasignering för alla transaktioner.
- Det kräver att två personer granskar och godkänner varje transaktion innan den genomförs, vilket skapar en extra säkerhetsnivå, förklarar Ellinor. -
Beloppsgräns
Att sätta en beloppsgräns är ytterligare ett sätt att öka ditt företags säkerhet. En beloppsgräns begränsar det totala beloppet som kan betalas ut under en sjudagars period.
-
Utlandsbetalningar
- Du kan välja att ha utlandsbetalningar aktiverat eller inte. Om du som företag vid enstaka tillfällen behöver göra utlandsbetalningar rekommenderar jag istället att ha den stängd och öppna upp när behovet finns, säger Ellinor och fortsätter. Däremot om du betalar med kort kan man istället välja att stänga/öppna vissa länder.
-
Säkra ditt kapital
- Om du har kapital som du inte använder just nu skulle jag rekommendera att sätta dessa pengar på ett fasträntekonto. Då är de säkrade och kan inte tas ut utan kontakt med banken.
Bankerna jobbar kontinuerligt med de här frågorna för att hitta nya vägar för att förhindra bedrägerier. Det finns idag system som flaggar för betalningar som kan vara avvikande, men detta är tyvärr inte en vattensäker process. Det är därför extra viktigt att alla gör vad de kan för att skydda sitt kapital.
-
Vår säkerhetsavdelning sköter inte kundkontakten, utan det är alltid vi på lokalt kontor som kontaktar dig.
-
Vi ber aldrig dig som kund signera med BankID när vi ringer ut.
-
Vi behöver inte ditt godkännande via BankID för att stoppa eller pausa en pågående betalning.
-
Ring alltid din bank om du känner oro och leta alltid upp numret själv.
Vill du veta mer
Läs mer tips på svårlurad.se