Sociala medier – hur når man bäst ut som företagare?

Sociala medier är ett av de effektivaste sätten att nå sina kunder. Missa inte den chansen! Men det räcker inte att finnas på en kanal, du måste också se till att vara relevant och ha rätt innehåll.

Sociala medier – hur når man bäst ut som företagare?
Programledare Karl Lundquist gästas av försäkringsrådgivare Marie Erlandsson, Alexander Wroblewski som är konsult inom sociala medier och företagaren Amanda Lindberg.

Vill du lyssna istället?

5 tips – såhär når du bäst ut på sociala medier

1. Känn dig bekväm i din kanal

Alexander Wroblewski är konsult inom sociala medier på SEO Sverige, och han är tydlig med vad han tror är viktigast för att lyckas:

– Man ska vara på sociala kanaler där man själv känner sig bekväm och där man förstår det grundläggande tekniska.

Men såklart är det också viktigt att finnas där målgrupperna finns. Alexander menar att Facebook är den kanal där man når alla, både privatpersoner och privatpersoner som är representanter för sina företag. Om man vill arbeta mer business-to-business föreslår Alexander i stället Linkedin.

2. Satsa på kvalitet i stället för kvantitet

Amanda Lindberg har företaget Root pasta där hon säljer ett glutenfritt substitut till spaghetti, ris och nudlar. Hennes företag finns både på Facebook och Instagram och hon tycker att en av de största utmaningarna har varit att följa upp innehållet hon lägger ut. Alexander påpekar dock att det är en viktig del av arbetet med sociala medier:

– Man ska verkligen ha tid att följa upp. Det förpliktigar att vara aktiv i sociala medier.

Samtidigt vill Alexander slå hål på myten att man måste vara jätteaktiv på sociala medier. Han tycker man ska tänka på kvalitet framför kvantitet, till exempel att det är bättre med ett eller två inlägg i månaden som engagerar målgruppen än ett eller två i veckan som kanske inte gör det.

3. Gör inspirerande inlägg

Amanda tycker också att det är en utmaning att variera sitt innehåll. Men hon och Alexander är rörande eniga om att det inte fungerar bra att bara publicera sådant som är kopplat till försäljning.

– Ett säkert kort är att inspirera och informera. Att trycka för mycket på sälj, det är inte bra. Vad jag menar med att inspirera är till exempel att lägga ut recept, och informera kan till exempel vara när det kommit ut till en ny butik, säger Amanda.

Alexander ser ofta företag som har många följare men inte får någon respons på sina inlägg. Där finns det ofta ett mönster av att antingen ha haft ett irrelevant innehåll eller att de hela tiden har tryckt på erbjudandet och dylikt.

4. Ha en röd tråd

Alexander är väldigt noga med att påpeka att det måste finnas en röd tråd mellan inläggen man gör på sociala medier, i synnerhet om man arbetar både med annonsering och organiska inlägg. Det får inte finnas motstridig information.

– Man ska också tänka på den röda tråden mellan de kanaler man är aktiv i. Visst kan man ändra tonaliteten litegrann, men kontentan måste vara densamma.

5. Tänk på datasäkerheten

En annan viktig aspekt för företagare som vill börja med eller vill utöka sin närvaro på sociala medier är juridiken och datasäkerheten. Framför allt är det kundernas personuppgifter som måste skyddas, där Alexander tar kundtjänst via sociala medier som exempel. Även i annonser i sociala medier finns det en säkerhetsaspekt, då annonser generellt leder till en webbsida eller webbshop och där är det företagens ansvar att skydda kundens uppgifter.

Skydda företaget mot dataintrång

Dataskyddsförsäkringen är ett tillägg till din företagsförsäkring och ingår automatiskt för de allra flesta företagen. Med dataskyddsförsäkringen får ditt företag experthjälp dygnet runt, även vid minsta misstanke om dataintrång.

Läs mer om dataskyddsförsäkringen