Därför frågar vi så mycket
Ett samtal med oss på banken kan ta lite tid. -Ni ska veta så mycket, frågorna tar ju aldrig slut. Känner du igen dig? Det finns såklart en anledning till våra frågor. Det handlar om att säkerställa tryggheten för våra kunder berättar bankrådgivare Adam Glans.
Varför ställer vi så många frågor till bankkunder?
- Vi ställer frågor till alla våra kunder för att vi ska lära känna vår kund och kundens behov. Vi gör också detta för att kunna uppfylla godkänd kundkännedom vilket är ett lagkrav, Lagen om Penningtvätt, för samtliga kunder för att kunna använda de produkter och tjänster som finns i banken. Länsförsäkringars arbete i dessa frågor består av två huvudområden, det ena är att öka kundens kunskap och motståndskraft mot bedrägeriförsök och det andra är att begränsa möjligheten för bedragare att utföra bedrägerier.
Syftet med penningtvättslagen är att förhindra att banker och andra finansiella aktörer utnyttjas för att tvätta pengar som till exempel kommer från brott eller för att finansiera terrorism. Lagen ställer krav på att alla vi banker, och finansiella bolag, ska ha en god kunskap om våra kunders ekonomi och vad vi har för affärsrelation med kunden. Vi som bank har därför också då en skyldighet att löpande följa upp så att de svar vi har är aktuella.
Litar vi inte på våra kunder?
- Vi litar fullt ut på våra kunder och för att kunna få en korrekt bild av kunden och hur en kund använder sina produkter och tjänster så krävs det ibland ytterligare frågor. Det gör vi för att skydda kunden och kundens finansiella intressen. Länsförsäkringar vill vara en trygg och säker aktör, där kunderna ska kunna lita på oss och lita på att vi gör allt vi kan för att skydda kunden mot yttre påverkan. Vi deltar också i olika upplysningskampanjer där vi tillsammans med andra finansiella institut vill uppmuntra till att vara mer vaksam för eventuella försök till bedrägeri.
Är det bara vi som ställer frågor?
- Alla banker i Sverige har ett lagkrav att ställa de frågor som krävs. Det är för kundens skull och för kundens säkerhet som detta måste säkerställas och det gäller likadant för alla banker. Alla banker arbetar idag mot samma mål och det är att skydda kunden från att bli utsatt för exempelvis bedrägerier och bedrägeriförsök. Långsiktigt kommer fler banker troligtvis att arbeta ännu mer med detta, men i nuläget har man kommit lite olika långt i hur man utvecklar sitt kundskydd. På Länsförsäkringar arbetar vi intensivt för att öka kundskyddet och vi kan redan se positiva effekter av åtgärderna.