Dialogen med kund viktig för skadeförebyggare Niklas

Förtroende, goda relationer och samarbete. Då blir det bäst. I din kontakt med LF Göinge-Kristianstad, som företagare eller lantbrukare, kommer du med väldigt stor säkerhet att växla ett och annat ord med någon av företagets skadeförebyggande representanter. Och kanske är det då Niklas Nilsson du träffar och pratar med.

Niklas Nilsson, skadeförebyggare, LF Göinge-Kristianstad.
Foto: Sven Persson/swelo.se

Han är född och uppvuxen i Klippan och efter gymnasiet blev det både värnplikt som jägare i Karlsborg och drygt elva år som brandman. Sedan var det dags att byta bransch så när jobbet som skadeförebyggare hos LF Göinge-Kristianstad blev nåbart var han inte sen att söka.

– Utbildningen till brandman gjorde jag under två år i Revinge och med undantag för en kort period inom försvaret, direkt efter utbildningen, så har det alltså varit fullt upp med att bekämpa bränder och andra olyckor. Nu har jag har bott i Kristianstad sedan 2011, säger Niklas Nilsson, och fortsätter:

– I jobbet som brandman kom jag dagligen i kontakt med olika försäkringsbolag och för mig kändes det som att det var ett av dessa som stack ut lite extra, och det var just LF. Man var lokala. Man fanns fysiskt på orten och man hade relevans. Folk fick rätt hjälp både fort och effektivt. Jag såg på nära håll hur man jobbade med hjärtat på rätta stället och då tänkte jag faktiskt att om jag någon gång skulle söka jobb någon annanstans så skulle det vara just LF Göinge-Kristianstad. Så när plötsligt tjänsten uppenbarade sig, var det inte mycket att tveka på.

Som skadeförebyggare är man den som hjälper kunden att optimera sina försäkringar. Man ser om det behövs åtgärder rent praktiskt för att få en så relevant, bekymmersfri och optimal försäkringssituation som möjligt. Fokus ligger på de olika skademomenten: inbrott, vatten, brand och det gäller att se till så att villkoren infrias så att det inte blir några missförstånd.

– Det är viktigt för mig att vara ute i verkligheten. Där bygger jag förtroende och relationer. Mina kunder representerar företag och lantbruk av alla storlekar. Vi stämmer av, diskuterar och ser vad som eventuellt behöver göras eller ändras för att villkoren ska uppfyllas. Man kanske flyttar, bygger nytt eller bygger till och behöver då justera för att det ska stämma. Med god kommunikation och samarbete hittar vi alltid den bästa lösningen för varje behov, säger Niklas.

Vad är viktigast för dig i arbetet på LF Göinge-Kristianstad?

– Att få vara i verkligheten. Att ha en dialog och att kunna hjälpa och skapa en bra och trygg tillvaro för kunden.

Vilka är dina viktigaste kvaliteter och egenskaper?

– Trovärdighet och social kompetens. Jag träffar vitt skilda människor i olika miljöer och situationer så det är helt avgörande att jag kan anpassa mig, samarbeta och förstå samtidigt som jag har en pedagogisk förmåga.

Vad tror du är viktigast för din kund?

– Att jag är saklig. Att jag är lyhörd och har en genuin vilja att hjälpa till.

Möt dina lokala skadeförebyggare!