Inköp och upphandling
En stor del av den hållbarhetspåverkan vår verksamhet bidrar till sker utanför vår organisation vid exempelvis skadereglering eller inköp till våra kontor.
För att säkerställa att våra leverantörer tar både miljömässigt och socialt ansvar samt levererar med effektivitet och kvalitet följer vi upp och utvärderar våra leverantörer med visst intervall.
Hållbarhetskrav ställs vid samtliga upphandlingar där leverantörerna bland annat ska fylla i miljödeklaration och godkänna vår uppförandekod för leverantörer. Uppförandekoden är baserad på FN:s Global Compact och definierar Länsförsäkringars grundläggande krav på mänskliga rättigheter, arbetsförhållanden, miljö och affärsetik. Beroende på typ av upphandling ställs specifika krav på leverantörernas hållbarhetsarbete.
För bilverkstäder finns Länsförsäkringars miljö- och kvalitetscertifiering som ställer krav på bland annat användning av begagnade reservdelar, plastreparationer och hantering av avfall.