Det här händer med din anmälan

När du har gjort en skadeanmälan gör vi allt vi kan för att lösa det så snart som möjligt. Generellt arbetar vi med anmälan i tre steg.
Länsförsäkringar består av 23 länsförsäkringsbolag, som har unika villkor och priser.
Viktigt meddelande! Just nu har vi tekniska problem med Swish, vilket gör att du inte kan swisha. Vi arbetar på att lösa det.
Har du råkat ut för en olycka eller har något gått sönder? Anmäl det direkt i appen.
Ladda ner appen här:
Vid skada utomlands ska du kontakta vår samarbetspartner SOS International. De har flerspråkig personal som hjälper till vid denna typ av skador.
Ring: +46-8-670 4000
Det går självklart bra att anmäla din skada via telefon eller post om du hellre vill det.
När du har gjort en skadeanmälan gör vi allt vi kan för att lösa det så snart som möjligt. Generellt arbetar vi med anmälan i tre steg.
Har du missat några uppgifter i din redan inskickade anmälan? Då kan du enkelt uppdatera och komplettera din anmälan i efterhand.
För att din skada ska bli åtgärdad så bra som möjligt samarbetar vi med olika företag som utför fackmannamässiga reparationer.
Om du är missnöjd med vårt beslut så är vi naturligtvis beredda att ompröva vårt beslut om det tillkommit nya omständigheter eller om vi missförstått varandra.
Om du behöver lämna in din bil på reparation kan du få ersättning för hyrbil om du har någon av våra tilläggsförsäkringar. Du har också rätt till ersättning om ett annat svenskt fordon är ansvarig för olyckan.
Om du fått en skada på ditt fordons glasruta ska du kontakta en glasmästare. För att underlätta skadehanteringen samarbetar vi med de flesta glasmästare i landet. Det innebär att du kan välja en glasmästare på din ort, som du kontaktar angående den skadade rutan.
Om du råkar ut för en trafikolycka eller får en skada på ditt fordon är det snabbaste och enklaste sättet att anmäla skadan direkt på vår webbplats eller i vår app.
I fyra enkla steg anmäler du din fordonsskada och skickar in din anmälan till oss:
I appen kan du enkelt anmäla flera skadehändelser:
Du kan också se, följa status och komplettera din anmälda skada.
När du gjort din skadeanmälan kontaktar vi dig nästa arbetsdag och berättar vad du behöver göra härnäst. Du får också information om vilken verkstad du kan vända dig till och om ett annat känt fordon varit med i olyckan kontaktar vi fordonägarens försäkringsbolag.
Därefter gör verkstaden en skadebesiktning innan fordonet kan lämnas in på reparation.
Om något annat känt fordon är inblandat i en olycka kontaktar vi motpartens försäkringsbolag för att få deras anmälan. Det behöver du inte göra själv.
Information om vad som ingår i din försäkring hittar du i villkor. För att hitta villkoret på vår webbplats går du till sidan för den produkt eller tjänst som villkoren gäller.
Vi samarbetar med ett antal verkstäder som du kan vända dig till om du råkat ut för en skada på ditt fordon.
I appen kan du enkelt anmäla flera skadehändelser:
Du kan också se, följa status och komplettera din anmälda skada.
När du gjort din skadeanmälan kontaktar vi dig nästa arbetsdag och berättar vad du behöver göra härnäst. Du får också information om vilken verkstad du kan vända dig till och om ett annat känt fordon varit med i olyckan kontaktar vi fordonägarens försäkringsbolag.
Därefter gör verkstaden en skadebesiktning innan fordonet kan lämnas in på reparation.
Om du har en hel- eller halvförsäkring kan du få ditt fordon bärgat om det har skadats eller råkat ut för annat driftstopp. Bärgningen gäller till närmaste lämpliga verkstad.
Bärgningen gäller med självrisk. Grundsjälvrisken är 1500 kronor. För att se vad din självrisk är vänligen kontrollera ditt försäkringsbrev eller kontakta ditt lokala länsförsäkringsbolag.
Om olyckan skulle vara framme kan det vara svårt att hålla huvudet kallt. Här är en checklista på vad du ska göra och vart du ska ringa:
Här kan du ladda ner checklistan som folder att ha i bilen om olyckan skulle vara framme.
Genom att använda webbplatsen accepterar du att vi använder cookies.