Våra åtgärder för att skydda dig mot bedrägerier
Vi arbetar aktivt med att skydda dina pengar och minska risken för att du ska bli utsatt för bedrägerier. I dag har Sveriges största banker, tillsammans med Svenska Bankföreningen och Polisen, träffat regeringen för att presentera åtgärder som försvårar för bedragarna och ökar tryggheten för dig som kund.
Bedrägerier har tyvärr blivit allt vanligare och bedragarna är skickliga på att hitta sätt att lura till sig pengar. För att öka din trygghet har vi vidtagit flera åtgärder:
- ID-kontroll för Mobilt BankID. Du måste numera bekräfta din identitet genom att skanna ditt pass eller nationella ID-kort i BankID-appen när du hämtar ett nytt Mobilt BankID.
- Sänkta beloppsgränser. Du har också möjlighet att anpassa beloppsgränsen för betalningar och överföringar för just ditt behov.
- Spärr för uttag. Har du ett konto med pengar som du inte aktivt använder? Du kan lägga in en tillfällig spärr, så kan du känna dig trygg att inga uttag görs från kontot.
- Tryggare utlandsbetalningar. För att göra en utlandsbetalning behöver du kontakta oss för att få tillgång till tjänsten.
- Informera och utbilda. Under en lördag i april öppnade vi våra kontor för att vägleda kunderna i hur de skyddar sig och sina nära från bedrägerier. Vi deltar även i informationskampanjen Svårlurad för att öka medvetenheten om bedrägeririsker.
Vi jobbar löpande med att skydda dig som kund och fler åtgärder kommer under året. Ditt bästa vapen mot bedragarna är att känna igen ett försök till bedrägeri och inte gå på deras knep. Här får du de bästa tipsen för att skydda dig.
Tillsammans hjälps vi åt att stoppa bedragarna.
Uppdatera BankID-appen och din telefon
- Se till att alltid ha den senaste versionen av BankID-appen.
- Uppdatera regelbundet din telefon så du har den senaste versionen av operativsystemet.
Då får du den högsta säkerheten för ditt BankID och du kan vara säker på att alltid kunna använda din BankID-app.