Ny teknik och 200 års erfarenhet ska minska antalet skador på Gotland
Sedan 1828 har LF Gotland försäkrat gotlänningarna, och funnits där när olyckan varit framme. Nu lanserar LF Gotland en ny trygghetstjänst: Alf. En tjänst där de delar med sig av sin kunskap i form av skräddarsydda tips, råd och guider – men också erbjuder smarta enheter som ska förebygga skador i hemmet.
- Vi börjar med att erbjuda skydd mot bränder och vattenskador, de två skadetyperna som skapar störst problem i hemmen idag, berättar Mattias Wallman, skadechef på LF Gotland. Men redan senare i sommar kommer vi addera ytterligare en produkt.
I snitt får LF Gotland in skadeanmälningar för 155 bränder på ön varje år, och 401 vattenskador.
- Det är 556 skador för mycket! Med dagens teknik kan vi ligga steget före skadan och på det sättet förhindra att de uppstår över huvud taget, säger Mattias. I dagens samhälle måste vi tänka smart med jordens resurser. Vi vet att bränder och vattenskador kostar mycket, både rent ekonomiskt och ur ett klimatperspektiv. För att inte tala om psykiskt för den som drabbas. Den bästa skadan är helt klart den som aldrig sker.
De allra flesta vet att de behöver ett skydd mot bränder. En brand kan leda till att man förlorar allt man äger, och till och med vara livsfarlig.
Vattenskador utgör inte samma direkta hot. Men de sker ofta i det dolda och det är inte ovanligt att det upptäcks först när golv och väggar sedan länge har förstörts. Idag utgör dessutom alla droppande kranar på ön samma vattenåtgång som hela Slites årsförbrukning. Upptäcks och åtgärdas dessa kan det göra stor skillnad för vattentillgången på ön.
- Nu ska vi hjälpa våra kunder att bli ännu tryggare. Och skulle olyckan trots allt ändå vara framme har de fortfarande Gotlands, och Sveriges, mest populära hemförsäkring som hjälper dem, avslutar Mattias.
Den nya tjänsten Alf erbjuds i sex olika paket. Paketen är utformade efter boendetyp och storlek på boendet. Alf erbjuds till hyresrätter, bostadsrätter, villor och fritidshus som är försäkrade hos LF Gotland.
Så fungerar produkterna:
Rökdetektorn fungerar som de flesta brandlarm. Den ger ifrån sig ett högt läte när den kommer i kontakt med rök. Men förutom det får kunden ett larm i sin mobiltelefon. Detta gör att man upptäcker branden även om man inte är hemma. Alla i hushållet kan koppla upp sig i appen och få larmet. Det går även att koppla upp grannen eller husvakten när man är på semester, så att någon som finns i närheten kan hjälpa till innan skadan är ett faktum.
Vattendetektorerna kan placeras under ledningar och vitvaror. De larmar om de kommer i kontakt med vatten. Som husägare ingår även en så kallad vattenvakt i paketet. Den sätter man på ledningen för inkommande vatten och om trycket förändras får man ett larm till mobilen. Det innebär nämligen att det troligtvis är en läcka någonstans.
Smart Plugs är kontakter som kunden kan sätta mellan till exempel en vitvara, tv:n eller annan elansluten pryl i hemmet. Den gör att man i appen kan följa strömförbrukningen och även slå på och av apparaten direkt från appen.