Tallbarr och termoskaffe blir LF Jämtlands nya doftidentitet
Som en del i ett större varumärkesarbete där LF Jämtland nyligen bytte namn lanseras nu en doftidentitet. Doften är framtagen för att spegla både länet och LF Jämtland och kommer möta kunder bland annat i entrén på kontoren men även i brevutskick.
Doften som ska förstärka och komplettera LF Jämtlands varumärke är komplex även om noterna tallbarr och termoskaffe kanske vid en första sniff framträder allra mest.
– Det har varit en lång process att ta fram en doft som lyfter fram vår lokala förankring i Jämtland och Härjedalen. Staden, fjället, sjön och livet i länet är inte helt enkelt att fånga i en enda doft, säger Minna Myrra doftexpert på LF Jämtland.
Till sin hjälp har LF Jämtland använt kunder och deras näsor från länets alla åtta kommuner. Nordanvind, jämthund, skaljacka men även mer utmanande önskemål som surströmming och EPA-traktor har kommit fram i utvecklingsprocessen.
– För oss som ett kundägt företag har det varit viktigt att få med allas perspektiv men vissa saker har vi varit tvungna att säga blankt nej till av affärsmässiga skäl, berättar Minna Myrra.
Eau De LF Jämtland som kreationen heter har lättare toppnoter av havtorn och bris över Locknesjön. Mellannoterna består av björkris, vildhallonbuske och harsyra. Det hela kompletteras med basnoter av tallbarr och termoskaffe som stabiliserar upplevelsen med ett behagligt tryggt lugn.
– Det finns en innovativ fräschör som jag tycker representerar både länet och LF Jämtland på ett härligt sätt. Framåtanda som samtidigt vilar på en trygg bas, säger en stolt Minna Myrra via telefon.
Just nu befinner sig Minna Myrra i Düsseldorf på den årligt återkommande DuftExpo. Där kommer LF Jämtlands doft tävla i bank-, pension- och försäkringskategorin. Hon tror chanserna är mycket goda för en topplacering.
– Det är ganska traditionellt och wurst-baserat framför allt från de sydtyska jättarna. Vi sticker verkligen ut och intresset på mässgolvet är enormt, berättar Minna Myrra.
För de som är nyfikna på LF Jämtlands doft så kommer man möta den i kundentrén på kontoren från och med första april. Även de som inte besöker kontoren kan också komma att ta del av bouqueten. Kuvert och brevpapper kommer parfymeras lätt med syfte att alla kunder ska få en helhet för bank, pension, försäkring och doft.