Skydda dig mot bedrägerier

AKTUELLT: Sedan 5 november har flertalet kunder i Länsförsäkringar fått bluff-sms med avsändare LF BANK. I sms:et uppmanas de att kontakta LF Bank på det falska telefonnumret angivet i meddelandet. Har du fått ett sådant meddelande kan du skicka bluff-smset vidare till 7726 (det hjälper teleoperatörerna att spärra de falska telefonnummer kunderna hänvisas till) och sedan ska du radera meddelandet. Har du ringt numret i sms-utskicket? Kontakta omedelbart vår telefonbank på 0771-666 555.

Om du misstänker att du blivit utsatt för bedrägeri

Kontakta omedelbart din bank, ditt försäkringsbolag och polisanmäl på 114 14. Tänk på att vi aldrig tar direktkontakt med dig via telefon, chatt, Facebook, sms eller e-post och uppmanar dig att använda din bankdosa eller BankID.

Aktuella bedrägeriförsök

Hos Säkerhetskollen får du koll på vilka slags digitala bedrägerier som pågår just nu. Du kan också göra självtester för att se hur din egen digitala säkerhet ser ut.

Till Säkerhetskollen

Så blir du svårlurad

Svårlurad är ett initiativ av Sveriges banker. På Svårlurad.se får du konkreta tips och råd om hur du kan skydda dig och dina närstående mot bedrägerier. 

Bli svårlurad!

Kontroll av ID-handling

Numera måste du bekräfta din identitet med ett pass eller nationellt ID-kort när du beställer ett Mobilt BankID. En åtgärd för din skull.

Så fungerar det

Bedrägerier via telefon, sms eller e-post

Fem sätt att skydda dig från telefon-, sms- och e-postbedrägerier

  • Verkar samtalet konstigt och du är osäker på om det verkligen är banken som ringer? Lägg på luren och kontakta oss på vårt officiella telefonnummer som du hittar här på vår hemsida. Var också vaksam om du får sms eller e-post som verkar handla om dina bankuppgifter – klicka inte på länkar.
  • Använd aldrig ditt BankID eller bankdosa på någon annans uppmaning som kontaktar dig via telefon, chatt, sms eller e-post, om du själv inte inlett kontakten med oss på vårt officiella nummer.  
  • Lämna aldrig över kortuppgifter eller koder som skapats från din bankdosa till en person som kontaktat dig. Dessa får endast användas av dig och ingen annan. Inte ens vi på banken har rätt att ta del av dina koder.
  • Kontrollera alltid noggrant vad du signerar med BankID-appen. Avsikten med signeringen framgår alltid innan du godkänner signeringen.
  • Installera aldrig program eller appar på någon annans uppmaning. Bedragare kan ta över din dator eller telefon.

Så kallade vishing-bedrägerier går ofta till så att bedragarna ringer upp och utger sig för att vara från din banks kundtjänst, spärrservice eller säkerhetsavdelning. Numret som visas i din telefon kan till och med överensstämma med bankens egna nummer. Innan de ringer kan du också ha fått ett samtal från ”polisen” som berättar att du snart kommer att bli uppringd av din bank. De som ringer påstår exempelvis att någon försökt ta ut pengar från ditt konto och att de kan stoppa det med hjälp av din bankdosa eller BankID. Bedragarna försöker alltid skapa en stressad situation där det handlar om att du måste agera snabbt för att du ska fatta snabba beslut som inte är genomtänkta.

Det är även vanligt att bedragarna utger sig ringa från andra typer av företag och myndigheter, exempelvis inkassobolag, en telefonoperatör, Polisen, Swish, BankID eller Kronofogdemyndigheten.

Läs mer om telefonbedrägerier hos Polisen

Polisens vykort med kom ihåg-tips för äldre att sätta upp på kylskåpet eller vid telefonen.

Bedrägerier kan även inledas med att du får ett falskt sms, så kallad smishing. Avsändaren av meddelandet kan då se ut att komma från Länsförsäkringar, annat företag eller myndighet. Innehållet kan till exempel handla om misstänkta ”transaktioner på ditt konto” eller händelser med ditt BankID. Bedragarnas avsikt är även i detta fall att skapa en stressad situation där du måste agera snabbt.

Ofta uppmanas du klicka på en länk som leder till en falsk hemsida eller att du ska ringa upp ett angivet nummer som i själva verket går till bedragarna.
Det förekommer även att de falska mejlen och sms:n ser ut att komma från andra typer av företag och myndigheter.

Exempel på hur ett falskt sms kan se ut:

exempel på falskt sms, bedrägeri

Som kund kan du få mejl från oss på Länsförsäkringar. Dessa mejl kan innehålla information och länkar som leder till vår webbplats. Men tyvärr förekommer även bluffmejl som ser ut att komma från oss. Syftet med dessa falska mejl är locka dig att besöka en webbplats där du uppmanas lämna känslig information om dig och dina bankuppgifter.

Bluffmejlen brukar även se ut att komma från en e-postadress som ser ut att vara från en bank eller annat företag. Var misstänksam om du får e-post där du uppmanas att klicka på en länk. Banker och seriösa företag frågar aldrig efter sådan information via e-post. Därför länkar vi aldrig direkt till sidor där du behöver

  • logga in med BankID eller bankdosa
  • uppge ditt personnummer
  • uppge koder från din bankdosa
  • uppge kortuppgifter
  • signera betaluppdrag

Anmäl bluff-sms till nummer 7726

Polisen och mobiloperatörerna har tillsammans tagit fram ett nummer dit du kan vidarebefordra ett misstänkt bluff-sms. Numret är 7726 och motsvarar ordet SPAM på knappsatsen.

Se över dina beloppsgränser

Som ett ytterligare skydd kan du anpassa beloppsgränsen för dina överföringar, plusgiro- och bankgirobetalningar och utlandsbetalningar. Vill du se över dina beloppsgränser är du välkommen att kontakta oss på 0771 - 666 555.

Vill du spärra ett konto för uttag?

Du kanske har ett konto med pengar som du inte aktivt använder. Kontakta oss på 0771 - 666 555 om du vill lägga in en tillfällig spärr, så kan du känna dig trygg att inga uttag görs från kontot. När du vill kunna använda kontot igen är det bara att du kontaktar oss igen.

Uppdatera BankID-appen och din telefon

Se till att alltid ha den senaste versionen av BankID-appen. Uppdatera också regelbundet din telefon så du har den senaste versionen av operativsystemet. Då får du den högsta säkerheten för ditt BankID och du kan vara säker på att alltid kunna använda din BankID-app.

Fler typer av vanliga bedrägerier

Här beskriver vi hur några andra typer av bedrägerier brukar gå till och hur du kan skydda dig.

Bedragaren vill få dig att investera dina besparingar

Investeringsbedrägeri är ett ekonomiskt bedrägeri, som i vissa fall pågår över en längre period. Det inleds med att du blir kontaktad via telefon eller mejl av en "rådgivare/mäklare", i själva verket bedragaren, som vill lyckas med att du ska investera dina besparingar i aktier, fonder, binära optioner eller kryptovaluta och allt som ofta utlovas en bra avkastning på dina investeringar. Det förekommer även olika typer av annonser i bland annat sociala medier. Det är ofta mycket bråttom med investeringen eller så är erbjudandet tidsbegränsat. När du väl påbörjat din investering kan du bli kontaktad av rådgivaren/mäklaren igen som erbjuder dig att investera ytterligare pengar och investeringsbeloppet ökar markant ju längre bedrägeriet pågår.

Tänk på
  • Om ett erbjudande låter för bra för att vara sant så är det oftast så.
  • Kontrollera att företaget inte finns med på Finansinspektionens varningslista.
  • Kontrollera att företaget har tillstånd för sin verksamhet.
  • Acceptera aldrig att någon tar kontroll över din dator genom fjärrstyrningsprogam.
  • Ta inga lån för att finansiera investeringen.
Bedragaren vill inleda en relation och få dig att föra över pengar

Romansbedrägeri är ett ekonomiskt bedrägeri, som ofta pågår över en längre period och där bedragaren lyckas få personen att föra över pengar, oftast till utlandet.

Vem som helst kan bli utsatt för ett romansbedrägeri och det vanligaste tillvägagångssättet är att bedragaren tar kontakt via internet. Bedragaren utger sig ofta för att vara engelsktalande och att personen befinner sig utomlands i tjänsten. Relationen blir snabbt väldigt intensiv och kontakt sker ofta flera gånger per dag. Det börjar oftast med en mindre oansenlig summa men snart behöver det skjutas till mer pengar. Oftast rör det sig om olika avgifter som betalning för tull, frakt, advokatkostnader och liknande.

Tänk på
  • Skicka inga pengar när du inte vet vem som är mottagare och ta inga lån.
  • Gör en egen sökning på namn, foton, skärmdumpar med mera.
  • Var uppmärksam på nya vänförfrågningar via sociala medier.
Bedragaren vill lura dig på en vara

Det är inte ovanligt att bedragare använder tjänster som till exempel Blocket och Tradera för att antingen sälja stöldgods eller för att ta betalt men inte leverera någon vara. I det senare fallet finns risk att säljaren inte går att få tag på efter att man fört över pengarna. Att säljaren skulle lämna sitt namn eller personnummer skyddar dig inte från att bli lurad efterson bedragaren kan ha utgett sig för att vara någon annan.

Tänk på
  • Var uppmärksam på om priset är alldeles för lågt och om säljaren vill att du ska betala hela köpesumman i förskott.
  • Använd de tjänster som annonssidorna erbjuder för säkra betalningar och leveranser.
Bedragaren har kapat din väns Facebookprofil

En "vän" frågar på Facebooks chatt om du kan hjälpa till med ett bankärende. Det kan exempelvis röra sig om att "vännen" måste betala en räkning men inte har tillgång till sin säkerhetsdosa eller sitt BankID. "Vännen" undrar om han eller hon kan få ”låna” koder från din säkerhetsdosa eller ditt BankID. Det du inte vet är att din väns konto på Facebook har blivit kapat och att det inte är din riktiga vän du chattar med. Bedragaren har dessutom tagit reda på ditt personnummer så när du lämnar ut dina koder, används dessa för att logga in på din internetbank.

Avslöja Facebookbedragaren
  • Lämna aldrig ut uppgifter från din bankdosa - inte ens till en vän.
  • Kontakta din vän på annat sätt, exempelvis via telefon, om du tror att dennes profil har blivit kapad. 
  • Om du eller någon annan drabbas, varna snabbt alla vänner och få tillbaka kontrollen över användarkontot.
Skydda ditt barn från att bli penningsmålvakt

Det är vanligt att kriminella vänder sig till ungdomar för att tvätta pengar som kommer från brott. Ditt barn kan bli lurad till, lockas eller tvingas att göra en transaktion via Swish. Som förälder finns det flera saker du kan göra för att minska risken för att ditt barn medvetet eller omedvetet utnyttjas som så kallad penningmålvakt. Förklara varför man inte ska ta emot pengar på Swish om syftet är att föra dem vidare. Skulle främmande pengar komma in på ditt barns konto så ska du kontakta oss på 0771 - 666 555.

Om ditt barn för pengarna vidare blir barnet penningmålvakt och skyldig till penningtvätt som kan ge allvarliga konsekvenser. Många ungdomar är inte medvetna om att de begår en brottslig handling.

Få fler tips på Polisens webbplats

I vår hemförsäkring ingår skydd vid ID-stöld

Om någon obehörig skulle komma över dina person- eller inloggningsuppgifter och använda dem för olika former av bedrägeri, får du hjälp via vår hemförsäkring. Du kan bland annat få hjälp med att kartlägga omfattningen av identitetsbedrägeriet och att ta bort felaktiga betalningsanmärkningar. Vid en rättstvist till följd av identitetsstöld kan vi i vissa fall betala dina kostnader för en advokat.

Läs mer om skydd vid ID-stöld

Frågor och svar om säkerhet på Internet