Om vi inte är överens
LF Kalmar ägs av våra kunder. För oss är det därför extra viktigt att se till så att vi är tydliga när vi lämnar besked och att du som kund förstår varför beslutet ser ut som det gör. Därför vill vi självklart att du hör av dig till oss om du är missnöjd med ett beslut. Vi är naturligtvis beredda att ompröva vårt beslut om det tillkommit nya omständigheter eller om vi missförstått varandra. Om du inte är överens finns det olika vägar att gå.
1. Be din handläggare titta på ärendet igen (omprövning)
Om du inte är nöjd med ett beslut eller hanteringen av ditt ärende är vi naturligtvis beredda att titta igenom det igen. Kontakta i första hand den person du haft kontakt med sedan tidigare.
2. Överprövning försäkringsärenden
Upplever du att du inte får gehör för dina synpunkter hos din handläggare kan du begära överprövning. Då kommer handläggarens chef att granska ärendet igen från grunden. Vänd dig till handläggaren för att få hjälp med detta.
3. Begär prövning i intern prövningsnämnd
Om du efter överprövning inte accepterar vårt ställningstagande har du möjlighet att begära en slutgiltig prövning av ditt ärende hos vår prövningsnämnd. Prövningsnämnden hanterar inte frågor rörande medicinska bedömningar i personskador eller ärenden som varit föremål för särskild utredning. (Se nedan för andra sätt att få dessa ärenden prövade.) Anmälan till prövningsnämnden ska vara skriftlig.
Mejl till: skador@LFkalmar.se
Eller post till:
Länsförsäkringar Kalmar län
Prövningsnämnden
Box 748
391 27 Kalmar
Prövningen är kostnadsfri för dig.
4. Externa prövningar utanför Länsförsäkringar
- Trafikskadeärenden
Har du frågor som gäller trafikskadeersättning för personskador kan du få ärendet prövat i Trafikskadenämnden.
Trafikskadenämnden, Box 24048, 104 50 Stockholm, www.trafikskadenamnden.se, 08-522 787 00. - Medicinska ärenden
Vid medicinska tvistefrågor kan du vända dig till Personförsäkringsnämnden.
Svensk Försäkrings Nämnder Box 24067, 104 50 Stockholm, www.forsakringsnamnder.se, 08-522 787 00. - Rättsskyddsärenden
Tvister angående rättsskydd kan i vissa fall prövas av Försäkringsförbundets nämnd för rättsskyddsfrågor
Svensk Försäkrings Nämnder Box 24067, 104 50 Stockholm, www.forsakringsnamnder.se, 08-522 787 20. - Allmänna reklamationsnämnden
Som privatperson kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). ARN prövar tvister mellan konsumenter och näringsidkare.
ARN, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se, 08-508 860 00. Besöksadress är Kungsholmstorg 5.
LF Kalmar och Länsförsäkringar Bank åtar sig att medverka i tvistelösning i ovanstående nämnder. - Bankärenden
Länsförsäkringar Bank har en centralt klagomålsansvarig som handlägger bankklagomål om du som kund inte är nöjd med vårt lokala slutliga beslut. Så här kontaktar du bankens klagomålsansvarig:
Mejla till: klagomalsansvarig.bank@lansforsakringar.se eller skicka brev till: Länsförsäkringar Bank, klagomålsansvarig, Box 22336, 250 25 Helsingborg.
5. Domstol
Du kan även vända dig till domstol för att få ditt ärende prövat. Har du en rättsskyddsförsäkring – som bland annat ingår i hemförsäkringen – kan vi ersätta dina ombudskostnader. Du betalar då enbart självrisken.
Klagomålsansvarig
Ida Sällqvist är anmäld till Finansinspektionen som klagomålsansvarig för LF Kalmar. Hennes uppgift är att ge dig opartisk vägledning för ditt klagomål.
Mejla till: klagomal@LFkalmar.se eller ring 0480-693 00 om du har frågor eller synpunkter kring ett klagomål.
Rådgivning i försäkringsfrågor
Vill du ha kostnadsfri rådgivning finns oberoende organisationer som kan ge råd och tips.
- Försäkringsfrågor
Konsumenternas försäkringsbyrå, www.konsumenternas.se, 0200-22 58 00. - Konsumentupplysning
Konsumentverket (Hallå konsument), www.hallakonsument.se, 0771-525 525. - Finansiella tjänster
Konsumenternas Bank- och finansbyrå, www.konsumenternas.se, 0200-22 58 00. - Den kommunala konsumentvägledaren kan ge råd och information kring försäkrings- och finansiella tjänster.
Fastighetsförmedling
Om du är missnöjd med mäklartjänsten ska du i första hand vända dig till din fastighetsmäklare eftersom mäklaruppdraget är ett uppdrag med ett personligt ansvar. Du kan även kontakta Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings oberoende kundombudsman hos Mäklarsamfundet, som hjälper dig med de frågor du har om mäklartjänsten och vad som ingår i mäklarens uppdrag. Läs mer på Fastighetsförmedlingens webbplats.
Är du företagare?
Här hittar du all information om hur du som företagare ska gå tillväga.