Tillväxt och strategisk utveckling för LF Jämtland under 2024

LF Jämtland redovisar en stark tillväxt för verksamhetsåret 2024 med ett rörelseresultat på 132,5 miljoner kronor och 600 nya försäkringskunder. Affärsvolymen inom bank ökade kraftigt med 8,7 procent och även inom livförsäkring skedde en ökning till 158 miljoner i inbetalda tjänstepensionspremier. För att fortsätta utvecklas i Jämtland Härjedalen initierade bolaget också ett viktigt strategiskt arbete för att möta framtidens behov i länet.

Lars Rådström, vd LF Jämtland
Foto: LF Jämtland

Under 2024 har LF Jämtland arbetat med att ta fram en ny strategi, LF Jämtland 2030, för att möta framtidens utmaningar och fortsätta vara det självklara valet för trygghet i länet. Strategin är anpassad för att hantera globala faktorer som AI, digitalisering, klimatförändringar och ekonomisk turbulens som snabbt förändrar kundernas behov och konkurrenternas möjligheter.
– Vi står inte utanför världens skeenden och både digitalisering och klimatförändringar kommer ställa större krav på oss. För att behålla vår självklara plats i länet måste vi fortsätta utvecklas och skapa de bästa kundupplevelserna med nya erbjudanden och tjänster, säger Lars Rådström, vd på LF Jämtland.

Under året har bolaget genomfört ett förändringsarbete med fokus på tydligare mål, effektivisering och utveckling av organisationen. En viktig strategisk satsning är beslutet att i egen regi hantera skadedjursärenden, vilket kommer att skapa fler kundmöten och stärka tryggheten i länet.
– Att möta kunderna här i länet är vår unika styrka. Med fler kundmöten stärker vi vår affär och ger oss också möjlighet att minska skador och olyckor med ett ännu bättre förebyggande arbete, säger Lars Rådström.

LF Jämtland har ett starkt engagemang i Jämtland och Härjedalen när det gäller bland annat klimat, hälsa, företagande och inte minst barn och unga. Under 2024 fortsatte LF Jämtland utveckla sitt arbete med länets föreningar med fokus på psykisk hälsa. Även i fjol arrangerades Ett magiskt höstlov där barn kunde prova en eller flera av 179 kostnadsfria höstlovsaktiviteter i hela länet. Höstlovssatsningen är ett samarbete med föreningar och kommuner i Jämtlands län och lockade över 10 000 unga besökare.

Inom både bank och försäkring växer både affärsvolym och antalet kunder. Framför allt inom bank växer LF Jämtland kraftigt. Jämfört med året innan ökade affärsvolymen med 8,7 procent.
– Det är glädjande att trots fortsatt ekonomisk osäkerhet så får vi ett allt större förtroende inom både bank och pension, säger Lars Rådström.

När det gäller skador började året med ett stort antal frysskador på grund av en kall vinter. Totalt ökade antal skador med sex procent jämfört med året innan. Klimatförändringarna ger periodvis mer extrema väderförhållanden både lokalt och globalt. 2024 var det varmaste året som uppmätts.
– Även globala väderhändelser har en stor indirekt påverkan för oss och vårt län. Här måste vi och andra aktörer fortsätta utveckla till exempel vårt förebyggande arbete för att minska risker och konsekvenser av ett förändrat klimat, säger Lars Rådström.

LF Jämtlands finansiella ställning är fortsatt mycket stark och en avsättning för 100 miljoner kronor i återbäring bokförs för verksamhetsåret 2024. Återbäringen delas ut till LF Jämtlands sakförsäkringskunder under hösten 2025. Årsredovisningen i sin helhet går att läsa på www.lfz.se.

Fakta LF Jämtlands resultat 2024

  • 71 600 kunder
  • 19 642 reglerade skador.
  • 3 700 sakförsäkringar.
  • 49,7 miljoner i försäkringsresultat. 
  • 12,5 miljarder i affärsvolym för bankverksamheten.
  • 158 miljoner i inbetalda tjänstepensionspremier i livförsäkringsverksamheten.
  • Resultat i koncernen efter skatt, 132,5 miljoner kronor.

Har du frågor?
Lars Rådström, vd LF Jämtland
lars.radstrom@lfz.se

063 – 19 33 12

Dokument & länkar

LF Jämtland är ett lokalt bank- och försäkringsbolag. Vi är också kundägda. Det innebär att våra förpliktelser i första hand är mot alla fantastiska människor som bor i Jämtland och Härjedalen men också skogen, fjällen och staden. Vår livsmiljö. Med de andra länsbolagen äger vi Länsförsäkringar AB och delar kända varumärken som Agria, Wasa Kredit och Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. Tillsammans hjälper vi våra kunder med allt inom bank, försäkring och pension.

Se alla pressmeddelanden