BankID och SäkerhetsID

Med BankID eller mobilt SäkerhetsID kan du identifiera dig digitalt. Här förklarar vi hur du skaffar, installerar och spärrar ditt BankID.

Så kommer du igång med Mobilt BankID

För att kunna installera Mobilt BankID behöver du ett privatkonto och ett befintligt BankID eller en säkerhetsdosa. Behöver du beställa en säkerhetsdosa gör du det genom att kontakta ditt närmaste kontor. Ska du ersätta en befintlig dosa, till exempel om batteriet tagit slut eller att du tappat bort den, kan du ringa Telefonbanken. Är du mellan 16 och 18 år behöver du, tillsammans med dina förmyndare, ansöka om säkerhetsdosan på kontor genom att boka en tid och fylla i ansökan innan besöket.

  1. Logga in

    Logga in på Mina sidor i internetbanken med din säkerhetsdosa eller befintliga BankID.

  2. Klicka på BankID

    Klicka på BankID, som du hittar på startsidan på Mina sidor.

  3. Godkänn och signera

    Använd din säkerhetsdosa eller ditt befintliga BankID för att godkänna ett nytt BankID.

     

    Om du har ett BankID sedan tidigare är du färdig och kan börja använda ditt nya BankID!

  4. Ladda ner appen

    Ladda ner appen Mobilt BankID till din mobil. Det gör du från App Store eller Google Play, beroende på vilken mobil eller surfplatta du har.

  5. Starta appen och verifiera dig

    Starta appen i din mobil och skanna av QR-koden på datorskärmen. 

  6. Välj en personlig säkerhetskod

    Välj en personlig säkerhetskod som du kommer att använda när du ska identifiera dig och signera i framtiden.

  7. Använd ditt BankID

    Nu kan du börja använda Mobilt BankID.

Är du under 16 år?

Då kan du välja om du vill skaffa Mobilt SäkerhetsID eller Mobilt BankID.

Mobilt SäkerhetsID

Ska du bara se och göra överföringar mellan dina egna konton samt swisha kan du skaffa Mobilt SäkerhetsID. Det är vår variant på BankID som bara fungerar hos oss och som du enkelt skaffar genom att be dina förmyndare ringa Telefonbanken.

Mobilt BankID

Vill du även kunna identifiera dig utanför Länsförsäkringar, till exempel för att logga in på 1177, Trafikverket och lokaltrafik, kan du skaffa ett Mobilt BankID. Då behöver du, tillsammans med dina förmyndare, ansöka genom att besöka ditt lokala kontor.

När du ansöker på kontor

Tänk på det här inför besöket:

  • Om du har två förmyndare behöver båda vara med, annars behövs en fullmakt från den andra förmyndaren.
  • Både du och dina förmyndare behöver ha med sig id-handling för att legitimera er, om en förmyndare har fyllt i en fullmakt behövs en kopia på förmyndarens id-handling.
  • Ta med din mobil och ladda ner apparna Swish och Mobilt BankID innan besöket.

Ansökan med fullmakt

Skaffa BankID till datorn

Logga in på Mina sidor och gå till BankID, som du hittar på startsidan. Där kan du skaffa BankID på datorn.

Ökad säkerhet med QR-kod

När du loggar in på Mina sidor med ett Mobilt BankID på en annan enhet, till exempel en dator, behöver du verifiera dig med en QR-kod. QR-kod är en typ av streckkod som du läser in med BankID-appen för att säkerställa att enheten du loggar in på finns nära mobilen med BankID-appen. Det extra steget i legitimeringen är till för att öka säkerheten.

Så använder du Mobilt BankID på en annan enhet

  1. Gå till inloggningssidan för Mina sidor och välj Mobilt BankID.
  2. Fyll i ditt personnummer och klicka på logga in.
  3. En QR-kod visas upp på datorskärmen.
  4. Starta BankID-appen i mobilen. Tryck på QR-ikonen och rikta sedan kameran mot QR-koden som visas på datorskärmen.
  5. Identifiera dig med din säkerhetskod, Touch ID eller Face ID i BankID-appen.

Spärra eller radera ditt BankID

Om du tror att någon har kommit över lösenordet till ditt BankID - spärra det direkt. 

  1. Logga in på Mina sidor
  2. Gå till BankID på startsidan
  3. Klicka på Visa & spärra BankID

Få hjälp av vår BankID-support

Alla dagar 8-22

Telefon 063-19 74 25

Villkor för BankID

Ladda gärna ner och läs igenom villkoren.

BankID - villkor

Mobilt SäkerhetsID - villkor

Frågor och svar om BankID

  • Du kan ha max tre BankID. Om du redan har tre BankID och behöver skaffa ett nytt, måste du först ta bort ett för att kunna skaffa ett nytt.


    Hjälpte det här svaret dig? 679 av 847 har fått hjälp av svaret
  • Ett Mobilt BankID för mobiler och surfplattor är giltigt i tre år. Ett BankID på fil för datorer är giltigt i två år.

    När giltighetstiden på ditt BankID gått ut, eller om du byter mobiltelefon, behöver du beställa ett nytt BankID. Det gör du enklast på Mina sidor. Du kan använda din säkerhetsdosa, befintligt BankID eller besöka ett av våra kontor för att installera ditt nya BankID.

    Så här gör du för att skaffa ett nytt BankID:

    1. Logga in på Mina sidor med din säkerhetsdosa eller BankID
    2. Klicka på BankID på startsidan 
    3. Klicka på Skaffa nytt Mobilt BankID eller Skaffa BankID på datorn
    4. Använd din säkerhetsdosa eller BankID för att godkänna ett nytt BankID

    Nu har du ett nytt BankID!


    Hjälpte det här svaret dig? 295 av 546 har fått hjälp av svaret
  • Du behöver alltid styrka din identitet innan du kan få ett BankID. Ibland krävs digital kontroll av ID-handling, detta görs direkt i BankID-appen. Du behöver ett giltigt pass eller nationellt ID-kort från polisen och en smartphone med NFC-läsare (denna finns i de flesta smartphones).

    I den här filmen kan du ser hur den digitala kontrollen går till. 

    Om du inte har en smartphone med NFC-läsare kan du inte genomföra den digitala kontrollen. Du är då välkommen in på något av våra kontor så hjälper vi dig vidare med ditt BankID!


    Hjälpte det här svaret dig? 1 av 3 har fått hjälp av svaret
  • Om du bytt mobiltelefon behöver du skaffa ett nytt Mobilt BankID. Det gör du på Mina sidor.

    • Logga in på Mina sidor
    • Gå till BankID som finns på startsidan eller i den personliga menyn högst upp på sidan. 
    • Klicka på Skaffa nytt Mobilt BankID och följ instruktionerna. 

    För dig som har ett Mobilt SäkerhetsID och byter telefon ringer en av dina förmyndare till Telefonbanken så hjälper de till med utbytet. Den andre föräldern eller vårdnadshavaren måste lämna sitt muntliga tillstånd till den förälder som ringer.

    FörsäkringaOm du redan har ett Mobilt SäkerhetsID och byter telefon ringer en av dina föräldrar eller vårdnadshavare till Telefonbanken så hjälper de till med utbytet. Den andre föräldern eller vårdnadshavaren måste lämna sitt muntliga tillstånd till den förälder som ringer.


    Hjälpte det här svaret dig? 309 av 1016 har fått hjälp av svaret