Trygghetsrådgivning

Nu erbjuder vi en kostnadsfri Trygghetsrådgivning för dig som tecknar en ny villa-, villahem- eller fritidshusförsäkring. Vi vill att ditt hem ska må bra både idag och en lång tid framöver, därför ingår en trygghetsrådgivning av ditt hus när du tecknar din försäkring hos oss.

Hus trygghetsrådgivning

Så här funkar det

Våra utbildade trygghetstekniker ser över hur ditt hus mår och identifierar eventuella skador och risker för att du ska kunna bo tryggt och länge i ditt hem. Vi informerar också om förebyggande åtgärder som kan förhindra uppkomsten av skador.

  1. Du tecknar din villa- eller villahemförsäkring
  2. Vi kontaktar dig och bokar in din trygghetsrådgivning via mail
  3. Trygghetsrådgivningen genomförs hemma hos dig
  4. Protokollet skickas till dig efter mötet på Mina sidor

Intresseanmälan för Trygghetsrådgivning

Intresseanmälan för Trygghetsrådgivning

När passar det bäst att vi kommer hem till dig?

Förberedelser inför din trygghetsrådgivning

För att genomgången av ditt hus ska bli så bra och värdefull för dig som möjligt ber vi dig förbereda ditt hem. Information om vad du behöver göra hittar du i vår checklista. Trygghetsrådgivningen är nödvändig för att försäkringen ska gälla för hussvamp och träskadeinsekter.

Checklista

LeakBot - den smarta vattenvarnaren

Under Trygghetsrådgivningen monterar vi en LeakBot hos dig. Se nedan folder för information och krav för att kunna installera en LeakBot.

Installation av Leakbot (pdf)

leakbotproduktbild-1.jpg

Frågor & svar

Vad gäller för att kunna ta del av trygghetsrådgivningen?
Från och med den 1 januari 2022 ingår en trygghetsrådgivning av ditt hus när du tecknar din villa- eller villahemförsäkring hos oss. Trygghetsrådgivningen utförs av Länsförsäkring Kronobergs utbildade trygghetstekniker.

Vem utför trygghetsrådgivningen?
Det är våra utbildade Trygghetstekniker från Länsförsäkring Kronoberg som utför trygghetsrådgivningen hemma hos dig.

Hur bokar jag trygghetsrådgivning?
När du tecknar vår villa- eller villahemförsäkring kommer vi kontakta dig via mail för att för att boka in din trygghetsrådgivning.

När sker trygghetsrådgivningen?
Vi kontaktar dig via mail efter att du tecknat försäkring för att boka in en tid för trygghetsrådgivning.

Vad ingår i Trygghetsrådgivningen?

  • Trygghetsrådgivning av huset och kännedom om eventuella risker och befintliga skador 
  • Tips och råd på skadeförebyggande åtgärder 
  • Möjlighet för dig att ställa frågor om huset och vad du bör ha i åtanke vid eventuella renoveringar

Hur påverkar trygghetsrådgivningen min försäkring?
Trygghetsrådgivningen är nödvändig för att din försäkring även ska gälla för hussvamp och träskadeinsekter.

Vi vill i samband med besöket också säkerställa att du är rätt försäkrad och ge dig rätt förutsättningar för en skadefri vardag. Om något i ditt försäkringsavtal skulle behöva justeras efter ditt möte med oss görs detta med ditt samtycke.

Vad kostar trygghetsrådgivningen?
Trygghetsrådgivningen är kostnadsfri för dig som nytecknat villa- eller villahemförsäkring hos oss.

Hur lång tid tar trygghetsrådgivningen?
Trygghetsrådgivningen tar ca 60 min.

Tar ni bilder i/på mitt hus?
Bilder är en viktig del i trygghetsrådgivningen och är nödvändigt för att protokollet ska bli så tydligt och värdefullt för dig som möjligt. Därför behöver bilder tas i de rum och utrymmen som ses över. Bilderna hanteras enligt GDPR. Här kan du läsa mer om hur vi behandlar personuppgifter.  

Hur förbereder jag min inför trygghetsrådgivningen?
För att trygghetsrådgivningen ska bli så bra och värdefull för dig som möjligt ber vi dig att förbereda ditt hem inför vårt möte. I vår checklista hittar du de områden och utrymmen du behöver se över och förbereda. Här kan du hitta checklistan…. 


Om det har gjorts en besiktning vid tidigare tillfälle ber vi dig att ha även detta protokoll tillgängligt. Med hjälp av denna information kan vi också följa upp eventuella tidigare anmärkningar och åtgärder för att säkerställa att ditt hus mår så bra som möjligt.

Våra arbetsrutiner i samband med Covid-19
Med anledning av rådande coronapandemi har vi vidtagit följande åtgärder för att säkerställa att trygghetsrådgivningen hemma hos dig sker på ett tryggt och säkert sätt.

  • En trygghetstekniker med förkylningssymtom måste stanna hemma
  • God handhygien och handsprit används både innan och efter varje besök
  • Fysisk distansering med dig som kund gäller under hela besiktningen
  • Munskydd finns alltid med i utrustningen och används vid överenskommelse med dig som kund

Till dig som kund
Vid minsta tecken på förkylningssymptom som hosta, feber eller halsont ber vi dig att kontakta oss så snart som möjligt och boka om din tid för trygghetsrådgivning

Jag har fått förhinder och måste avboka

Om du måste avboka din trygghetsrådgivning så ber vi dig att höra av dig så snart som möjligt. Vi kontaktar dig därefter för att hitta en ny tid för trygghetsrådgivning. För att avboka kontakta oss på: trygghetsbokning@lfkronoberg.se

Måste jag som husägare delta i trygghetsrådgivningen?
För att kunna erbjuda en så bra rådgivning som möjligt är det önskvärt att en ansvarig från hushållet deltar under trygghetsrådgivningen. Dock inget krav. Detta för att du som husägare också ska få en bättre inblick i hur ditt hus mår och vilka åtgärder du eventuellt behöver vidta efter besöket. Vi kommer under rådgivningen även att informera om vad din försäkring omfattar och vad som kan påverka vid eventuella skador eller läckage. 

Hur går trygghetsrådgivningen till?

1. Trygghetsrådgivningen inleds med att vi går igenom vad som kommer att ske under besöket.
2. Därefter påbörjas genomgång av kök, badrum, våtutrymmen och övriga rum.
3. Efter det ses vind/krypgrund över.
4. Vidare går vi igenom brand- och inbrottsskydd.
5. Därefter går vi ut och gör en utvändig bedömning av huset och dess kringliggande byggnader, så som garage och friggebod.
6.Trygghetsrådgivningen avslutas med en sammanfattning av mötet och hur du som kund tar del av protokollet.

Hur tar jag del av protokollet efter trygghetsrådgivningen?
Du kommer att få en avisering när protokollet finns att läsa på ”Mina sidor” på vår hemsida. Protokollet kommer även finnas tillgängligt för nedladdning.

Vem kan se protokollet?
Endast du som försäkringstagare och Länsförsäkring Kronoberg har tillgång till protokollet.

Hur vet jag om mitt hus är godkänt?
Huset kommer inte att bedömas som godkänt eller icke-godkänt. Däremot är trygghetsrådgivningen nödvändig för att försäkringen även ska gälla för hussvamp och träskadeinsekter. 

Besöket är till för att ge dig som husägare en genomgång av hur ditt hus mår och hur du kan förebygga uppkomsten av framtida skador.

Vad får/kan jag åtgärda själv?
Det är husägarens eget ansvar att löpande underhålla sitt hus och åtgärda eventuella skador. För större åtgärder rekommenderar vi alltid att anlita certifierade entreprenörer. Åtgärdsförslag gås igenom vid besiktningstillfället.

Var kan jag köpa skadeförebyggprodukter?
Du kan köpa skadeförebyggande utrustning av trygghetsteknikern på plats alternativ på ditt närmaste lokalkontor.

Du kan även köpa skadeförebyggande utrustning från andra leverantörer.
Tänk bara på att säkerställa så utrustningen är godkänd enligt de branschkrav som gäller.