Förnya ditt BankID – giltighetstiden går ut
Glöm inte att förnya ditt BankID innan giltighetstiden går ut. Det gör du enkelt i appen eller Mina sidor. Följ vår steg för steg-guide lite längre ner.
Digital kontroll av ID-handling
Tänk på att du kan behöva identifera dig med ditt svenska pass eller ditt nationella ID-kort för att slutföra nedladdningen av BankID. Har du inget? Här kan du ansöka hos Polisen.
Din mobiltelefon behöver ha en NFC-läsare för att du ska kunna identifiera dig med pass eller nationellt ID-kort. Det har de flesta smartphones.
I den här filmen kan du se hur ID-kontrollen går till.

Använd ditt befintliga BankID eller din säkerhetsdosa för att installera ditt nya BankID.
Om du är under 16 år använder du ditt befintliga BankID eller besöker ett av våra kontor.
Förnya i appen
- Logga in i vår app med BankID eller din säkerhetsdosa.
- Klicka på Mer och välj BankID och Swish.
- Klicka på BankID.
- Använd ditt BankID eller din säkerhetsdosa för att godkänna ett nytt Mobilt BankID.
- Följ instruktionerna för att fullfölja nedladdningen av Mobilt BankID.
Förnya i Mina sidor
- Logga in på Mina sidor med ditt BankID eller din säkerhetsdosa.
- Klicka på BankID på startsidan.
- Klicka på Skaffa nytt Mobilt BankID.
- Använd ditt BankID eller din säkerhetsdosa för att godkänna ett nytt BankID.
- Följ instruktionerna för att fullfölja nedladdningen av BankID.
Ska du förnya ditt BankID på datorn? (BankID på fil)
Ett bankID på datorn går inte att förnya. När giltighetstiden går ut skaffar du i stället ett nytt BankID.
Hann giltighetstiden att gå ut?
Då måste du skaffa ett nytt BankID med hjälp av din säkerhetsdosa.
Ska du skaffa BankID för första gången?
Då använder du din säkerhetsdosa för att skaffa ett BankID. Saknar du en säkerhetsdosa, glömt bort koden till den eller om batteriet tagit slut, kan du kontakta vår Kundservice.
Kom ihåg!
Om du besöker ett av våra kontor, ta med giltig svensk ID-handling och din telefon.