BankID

Med BankID kan du identifiera dig digitalt. Här förklarar vi hur du skaffar antingen ett Mobilt BankID eller BankID på din dator. Läs vad som gäller för ungdomar och hur du spärrar och förnyar ditt BankID.

Kvinna som sitter vid skärm och identifierar sig med Bank ID.

Tänk på!

  • Har du en ny telefon? Vänta med att återställa din gamla telefon tills du har laddat ner ett nytt BankID till din nya telefon med hjälp av ditt befintliga på din äldre telefon. 
  • Det kan vara bra att ha flera BankID om du skulle förlora exempelvis din mobiltelefon.
  • Om du behöver besöka ett av våra kontor, kom ihåg att du alltid behöver ha med en giltig svensk ID-handling samt din telefon.
  • Om du är 16-18 år: För att kunna ansöka om Mobilt BankID eller BankID behöver du en säkerhetsdosa. Tillsammans med din förmyndare ansöker du om en säkerhetsdosa på ditt lokala kontor genom att boka en tid.
  • Om du är under 16 år: Då kan du välja om du vill skaffa Mobilt BankID eller Mobilt SäkerhetsID som är en begränsad version. Du hittar mer information om de två olika varianterna längre ner på sidan.

Skaffa Mobilt BankID

För att installera Mobilt BankID behöver du ett privatkonto och ett befintligt BankID eller en säkerhetsdosa. Saknar du en säkerhetsdosa eller om batteriet tagit slut kan du kontakta vår Kundservice.

  1. Ladda ner appen

    Ladda ner appen Mobilt BankID till din smartphone (smartmobil) eller surfplatta. Det gör du från App Store eller Google Play, beroende på vilken mobil eller surfplatta du har.

  2. Logga in

    Logga in på Mina sidor eller i appen med din säkerhetsdosa eller befintliga BankID.

  3. Klicka på BankID

    Klicka på BankID, som du hittar på startsidan på Mina sidor eller i appen.

  4. Godkänn och signera

    För att godkänna villkoren för ett nytt BankID signerar du med ditt befintliga BankID. Om du i stället loggade in med din säkerhetsdosa använder du den för att godkänna villkoren. Gå sedan vidare för att ladda ner Mobilt BankID till din BankID-app.

  5. Starta appen och verifiera dig

    Starta appen i din mobil och skanna av QR-koden på datorskärmen. 

  6. Digital kontroll av ID-handling

    Var beredd på att du kan behöva verifiera din identitet i BankID-appen med ditt pass eller nationella ID-kort. Det räcker inte med svenskt körkort eftersom det inte är en giltig ID-handling.

     

    Din mobiltelefon måste även vara utrustad med NFC-läsare som de flesta moderna telefoner har. Om du inte har en mobiltelefon med NFC-läsare kan du inte genomföra den digitala kontrollen och därmed inte hämta ett Mobilt BankID. Du är då välkommen in på något av våra kontor så hjälper vi dig vidare med ditt BankID. I den här filmen kan du se hur den digitala kontrollen av ID-handling går till. 

  7. Välj en personlig säkerhetskod

    Din personliga kod använder du när du ska identifiera dig och signera. Nu är det klart!

Om du är under 16 år

Du som är under 16 år kan välja om du vill skaffa Mobilt BankID eller Mobilt SäkerhetsID som är en begränsad version. Så här gör du för att skaffa någon av de två varianterna:

Mobilt SäkerhetsID (begränsad version av Mobilt BankID)

Ska du bara se och göra överföringar mellan dina egna konton samt swisha kan du skaffa Mobilt SäkerhetsID. Det är vår variant på BankID som bara fungerar hos oss. Du skaffar det enkelt genom att be dina förmyndare ringa Telefonbanken.

Mobilt BankID – du måste ansöka på ett kontor

Vill du även kunna identifiera dig utanför Länsförsäkringar, till exempel för att logga in på 1177, Trafikverket och lokaltrafik, kan du skaffa ett Mobilt BankID. Då behöver du besöka ditt lokala kontor tillsammans med dina förmyndare.

  • Om du har två förmyndare behöver båda vara med, annars behövs en fullmakt från den andra förmyndaren.
  • Både du och dina förmyndare behöver ha med sig ID-handling för att legitimera er. Om en förmyndare har fyllt i en fullmakt behövs en vidimerad kopia på förmyndarens ID-handling. Det betyder att två utomstående personer ska ha bevittnat fullmakten genom underskrift. 
  • Vi erbjuder även att dina förmyndare kan signera avtalet digitalt på distans. Det kräver dock att alla dina förmyndare har ett Mobilt BankID. Efter att avtalet signerats på distans av dina förmyndare, kan du själv gå till kontoret för att få ut ditt Mobila BankID. Glöm inte att ta med din ID-handling.
  • Ta med din mobil och ladda ner apparna Swish och Mobilt BankID innan besöket.

Ansökan med fullmakt

Man tittar på sin mobiltelefon

Skaffa BankID till datorn (BankID på fil)

För att installera BankID till datorn behöver du ett privatkonto och ett befintligt BankID på datorn eller ett Mobilt BankID. Sedan en tid tillbaka tillåts inte längre att säkerhetsdosan används för att hämta ett BankID på datorn. Det är för att stärka skyddet för dig som kund samt möta externa regelverkskrav.

  1. Installera BankID Säkerhetsprogram på din dator

    Installera BankID Säkerhetsprogram på din dator.

  2. Logga in och välj BankID

    Logga in på Mina sidor med ditt befintliga BankID. Klicka på BankID som du hittar på startsidan på Mina sidor och välj därefter "Skaffa BankID på datorn".

    Länsförsäkringar tillåter att du får ha endast två aktiva BankID på datorn. Om du redan har det måste du spärra ett av dessa för att komma vidare. Klicka I så fall på "Visa & Spärra BankID" och spärra ett av dina BankID-på-datorn.

  3. Godkänn och signera

    För att godkänna villkoren för ett nytt BankID signerar du med ditt befintliga BankID. Efter att du godkänt villkoren klickar du på "Gå vidare". Du länkas nu över till BankID:s sida för att hämta ett BankID på datorn. Följ instruktionerna för att ladda ner ett BankID på datorn.

  4. Ladda ner BankID Säkerhetsprogram

    Om du i steg 1 installerade BankID Säkerhetsprogram på din dator kan du hoppa över detta steg. Klicka då på länken ’"Jag har senaste BankID-programmet, fortsätt utan installation" under den stora oranga knappen.

  5. Välj en personlig säkerhetskod

    Din personliga kod använder du sedan när du ska identifiera dig och signera.

  6. Återgå till LF.se

    Återgå till vår webbplats LF.se genom att klicka på den orangea knappen "Stäng" på BankID:s sida. Nu är det klart!

Förnya ditt BankID

På Mina sidor eller via appen kan du enkelt förnya ditt BankID om giltighetstiden håller på att gå ut eller om du har bytt mobiltelefon.

Om du är över 16 år använder du din säkerhetsdosa, befintligt BankID eller besöker ett av våra kontor för att installera ditt nya BankID. Det gäller för Mobilt BankID och BankID på datorn.

Om du är 7-16 år använder du ditt befintliga BankID eller besöker ett av våra kontor för att installera ditt nya BankID. Det gäller för Mobilt BankID.

Gör så här för att förnya ditt BankID

Förnya BankID via Mina sidor

  1. Logga in på Mina sidor med din säkerhetsdosa eller BankID.
  2. Klicka på BankID på startsidan.
  3. Klicka på Skaffa nytt Mobilt BankID eller Skaffa BankID på datorn.
  4. Använd din säkerhetsdosa eller BankID för att godkänna ett nytt BankID.
  5. Följ instruktionerna för att fullfölja nedladdningen av BankID.

Tänk på att du kan behöva ha ett pass eller nationellt ID-kort tillgängligt för att kunna slutföra nedladdningen av BankID.

  1. Logga in på appen med din säkerhetsdosa eller BankID.
  2. Klicka på Mer och välj BankID och Swish.
  3. Klicka på BankID.
  4. Använd din säkerhetsdosa eller BankID för att godkänna ett nytt Mobilt BankID.
  5. Följ instruktionerna för att fullfölja nedladdningen av Mobilt BankID.

Tänk på att du kan behöva ha ett pass eller nationellt ID-kort tillgängligt för att kunna slutföra nedladdningen av BankID.

Vill du lämna legget hemma? Skaffa ett digitalt ID-kort

Ett digitalt ID-kort är ett smidigt alternativ till ditt fysiska ID-kort. Du aktiverar ditt digitala ID-kort direkt i BankID-appen.

  1. Klicka på ikonen för "ID-kort" som ligger längst ner i appen.
  2. Ha ditt svenska pass eller nationella ID-kort till hands.
  3. Följ instruktionerna i appen.

Film: Så aktiverar du digitalt ID-kort

Kvinna visar upp sitt digitala BankID

Spärra eller radera ditt BankID

Om du tror att någon har kommit över lösenordet till ditt BankID ska du spärra det direkt. Du kan kontakta Telefonbanken på 0771-666 555 så hjälper vi dig. Eller så kan du göra det själv:

  1. Logga in på Mina sidor.
  2. Gå till BankID på startsidan.
  3. Klicka på Visa & spärra BankID.

Få hjälp av vår BankID-support

Behöver du teknisk hjälp att installera ditt BankID? Ta hjälp av vår BankID-support:

Alla dagar: 08:00 – 22:00. Telefon: 063-19 74 25

Frågor och svar om BankID