Vi samarbetar med DNB vad gäller utlandsbetalningar. Normalt räcker det med att uppge Länsförsäkringars BIC/SWIFT-adress ELLFSESS, men om den utländska avsändarbanken kräver uppgift om vår täckningsbank så är deras BIC/SWIFT-adress DNBANOKK.
Betalningar till och från utlandet
Trygga utlandsbetalningar när du ska skicka pengar inom och utanför EU. Välj SEPA- eller Normalbetalning och gör betalningen själv via Mina sidor eller ta hjälp av Telefonbanken.
Välj länsförsäkringsbolag
Länsförsäkringar består av 23 länsförsäkringsbolag, som har unika villkor och priser. Välj ditt bolag för att hamna rätt.
Betalningar till utlandet
Du kan välja olika typer av utlandsbetalningar beroende på valuta och till vilket land du ska skicka pengar. Enklast och billigast gör du en SEPA- eller Normalbetalning på Mina sidor. Du kan även komma in på något av våra kontor eller kontakta Telefonbanken.
Är det första gången du ska göra en utlandsbetalning?
Har du tidigare aldrig skickat utlandsbetalningar genom oss, eller var din senaste utlandsbetalning innan 1 december 2022, behöver du hjälp av oss att aktivera tjänsten igen. Det gör du genom att besöka något av våra kontor eller kontakta Telefonbanken.
Välj SEPA-betalning när du ska skicka pengar i euro till EU- och EES-länderna, samt Schweiz. Normalt når betalningen mottagarens bank samma dag om du skickar betalningen på Mina sidor före klockan 14.15 en bankdag och den kostar ingenting. Skickar du betalningen efter klockan 14.15 kan det uppstå en kostnad i mottagarbanken som mottagaren får betala.
Välj Normalbetalning när du ska skicka pengar i annan valuta än euro till EU- och EES-länderna, samt Schweiz och även länderna utanför EU-/EES-området. Pengarna når betalningsmottagarens bank beroende av land och vilka rutiner mottagarbanken har.
Om du vill göra en utlandsbetalning på Mina sidor till en ny mottagare, behöver du din säkerhetsdosa eller BankID för att kunna registrera mottagaren.
- Fyll i beställningsblanketten och skicka in den via ett säkert meddelande.
- Därefter ringer du till Telefonbanken (0771-666 555 mellan kl 07.30-16.00) för att skicka utlandsbetalningen. För avvikande öppettider, se Telefonbanken.
- Namn, adress och land på den som ska ta emot pengarna. Kontrollera att alla uppgifter är korrekta.
- Kontonummer där pengarna ska sättas in. Numret skrivs i IBAN-format, en internationell standard. Du hittar ditt kontonummer i IBAN-format i internetbanken under "Kontoinfo".
- Bankens BIC/SWIFT-adress dit pengarna ska skickas. Det är en kod på åtta eller elva tecken som används för att identifiera banker och andra finansiella institut. När du fyllt i den hämtas betalningsmottagarens namn och adress automatiskt. Länsförsäkringars BIC/SWIFT-adress är ELLFSESS.
- Några länder använder ett nationellt id istället för istället för BIC/SWIFT-adress, till exempel USA och Kanada. Det börjar med två bokstäver och sedan ett antal siffror för varje land.
- Vi kan även behöva underlag som styrker betalningarna och pengarnas ursprung.
Kontrollera med mottagarbanken i vilken valuta du ska skicka pengarna.
Banken behöver också ha aktuell kundkännedom om dig och veta vad utlandsbetalningarna avser.
Ska du ta emot en betalning från utlandet? Så fungerar det.
Prislista utlandsbetalningar
Prislista för utlandsbetalningar
Landinformation
Ta reda på vilka länder du kan skicka pengar till och på vilket sätt.
När du gör en utlandsbetalning reserveras beloppet på ditt konto med en preliminär valutakurs och när växling sedan sker bestäms kursen. Tänk därför på att ha tillräckligt med pengar på kontot för att slippa övertrassering om slutbeloppet skulle bli högre än det som är reserverat.
Reklamation
Om något blir fel vid en utlandsbetalning vänder sig kunden till sitt lokala kontor för att få hjälp med reklamation. I vissa fall kan den mottagande banken begära kompletterande uppgifter eller skicka tillbaka beloppet. Det kallas också för reklamation. Det kan vara bra att veta att reklamationer ofta tar lång tid att handlägga och att tiden kan variera mycket mellan olika länder i världen.
Eventuella kostnader för reklamationer
Om orsaken till reklamationen inte beror på kunden, har kunden rätt till ersättning för avgifter och ränta som uppstått. Om det däremot beror på att kunden lämnat fel uppgifter tar vi ut en reklamationsavgift enligt prislistan. Vissa utländska banker tar betalt för att handlägga reklamationer. Den kostnaden blir känd för oss i efterhand och tas således ut från kundens konto i efterhand.
DNB är vår samarbetspartner för förmedling av utlandsbetalningar.
Villkor för utlandsbetalningar
Ladda gärna ner och läs igenom villkoren.