Bolåneskydd – skadeanmälan
Har du drabbats av sjukdom, arbetslöshet eller dödsfall och behöver anmäla en skada på din Bo kvar-försäkring? Vi vet att det kan vara en svår tid, och finns här för att hjälpa dig. Här hittar du informationen du behöver för att skadeanmäla.
Försäkringen gäller för dig som blivit ofrivilligt arbetslös från en tillsvidareanställning på grund av arbetsbrist. För att få ersättning från försäkringen ska du ha varit tillsvidareanställd i 6 sammanhängande månader eller längre efter att försäkringen tecknades.
- Karens: 30 dagar.
- Ersättning: Betalas ut månadsvis i efterskott efter minst en månads arbetslöshet. Ersättning ges i högst 12 månader (365 dagar). Skicka gärna rapporteringen från a-kassan månadsvis.
Så här gör du en skadeanmälan
Skicka följande till adressen på skadeanmälaningsblanketten:
- Ifylld blankett för skadeanmälan Bo kvar arbetslöshetsförsäkring.
- Arbetsgivarintyg med information om anställningstyp, anställningstid och uppsägningsorsak.
- Intyg från Arbetsförmedlingen som visar att du är inskriven och söker arbete.
- Kopior av dina utbetalningsspecifikationer från A-kassan.
Försäkringen gäller om du har 100 procent nedsatt arbetsförmåga på grund av sjukdom eller olycksfall i mer än 30 dagar, förutsatt att du haft en sammanhängande månad utan sjukskrivning efter att försäkringen tecknades.
- Karens: 30 dagar.
- Ersättning: Betalas ut månadsvis i efterskott efter att din arbetsförmåga varit nedsatt i minst en månad. Ersättning ges i högst 12 månader (365 dagar).
- Försäkringen lämnar inte ersättning om du blir sjukskriven på grund av sjukdom eller olycksfallsskada som du sökt vård eller behandling för hos hälso- och sjukvården inom 12 månader före försäkringen tecknades.
Så här gör du en skadeanmälan
Skicka följande till adressen som finns på skadeanmälningsblanketten:
- Ifylld blankett för skadeanmälan Bo kvar sjukförsäkring.
- Läkarintyg som visar sjukskrivningsperiod (kopia av intyget som skickas till Försäkringskassan).
Om den försäkrade avlider betalas det valda beloppet ut till förmånstagaren.
Så här gör du en anmälan
Skicka följande till adressen som finns på anmälningsblanketten:
- Ifylld blankett för skadeanmälan Bo kvar livförsäkring.
- Bifoga blanketten "dödsfallsintyg och släktutredning som du beställer från Skaffeverket.
- En handläggare går igenom din anmälan och kontaktar dig via post inom 5 dagar.
- Vid behov kan vi göra en försäkringskontroll. Då skickar vi en fullmakt till dig som du ska skriva under och skicka tillbaka. Vi beställer sedan journaler, vilket kan ta upp till 4–8 veckor.
- Vi återkommer när vi fått komplett underlag och fattat ett beslut i ditt ärende.
För att vi ska kunna betala ut ersättning behöver du skicka in relevanta dokument beroende på din situation:
- Vid arbetslöshet: Skicka utbetalningsspecifikationer från A-kassan så länge du är ofrivilligt arbetslös till 100 procent.
- Vid sjukskrivning: Skicka in en kopia av läkarintyg som visar sjukskrivningsperioden så länge du är sjukskriven till 100 procent.
Handläggningstiden är normalt 5–10 dagar efter att vi fått dina kompletterande dokument. Utbetalningar sker månadsvis i efterskott, första onsdagen i nästkommande månad.
Behöver du hjälp med din skadeanmälan? Vi finns här för dig. Kontakta oss på:
- Telefon: 08-588 424 12
- Mejl: skada.grupp@lansforsakringar.se