Vi har testat vanliga cykelhjälmar som alla har en CE-märkning vilket innebär att de klarar kraven i dagens teststandarder. Vi ville dock testa hur bra hjälmarna skyddar vid en vanlig cykelolycka och mot så kallat rotationsvåld. Det vill säga – skyddar hjälmarna huvudet tillräckligt bra vid sneda slag mot marken?
I vårt test 2021 har vi utvärderat tolv traditionella hjälmar.
Det är tredje gången Länsförsäkringars Forskningsfond låter en kvalificerad aktör utvärdera cykelhjälmar. 2021 och 2018 gav vi Kungliga tekniska högskolan (KTH) i uppdrag att utvärdera cykelhjälmar och 2017 genomfördes provningen av forskningsinstitutet RISE (tidigare SP). Urvalet byggde på vanligt förekommande modeller i handeln men några är också nya modeller.
Vi ser en ökad användning av elcyklar vilket innebär högre hastighet och ökat krav på hjälmval. I 2021 års provning har vi därför valt att testa hjälmarna vid två olika hastigheter som motsvarar vanlig cykelhastighet samt hastighet för elcykel.
I testet har hjälmarna släppts i tre olika islagriktningar. För att skapa rotationen och simulera islagen i marken eller mot en bil så släpptes hjälmen mot ett vinklat städ. Tre olika islagspunkter på hjälmen testades för att utvärdera rotationsvåldet i olika riktningar.