Rätt mönsterdjup
Med ett bra mönsterdjup får din bil bättre grepp på vägen och körningen blir säkrare. Slitna däck gör å andra sidan att risken för vattenplaning ökar, bromssträckan blir längre och kursstabiliteten sämre.
Sommardäck ska ha ett mönsterdjup på 1,6 millimeter och vinterdäck minst 3 millimeter. Alla däck ska ha goda bromsegenskaper ner till den lagliga gränsen, men de kan bli sämre redan innan dess.
Lagen säger minst 3 millimeter mönsterdjup på vinterdäck, men tänk på att ha marginal så att de håller hela säsongen. Tänk också på att placera de däck som har bäst mönsterdjup bak. Det gäller för bak-, fram- och fyrhjulsdrivna bilar.
När ska jag byta däck?
Vissa däcktillverkare rekommenderar att ett däckbyte sker i god tid innan däcket når gränsen, medan andra menar att däcken bör bytas först när gränsen är nådd eftersom det bidrar till en positivare miljöpåverkan och lägre kostnader för konsumenten.
Vid litet mönsterdjup på däcken ökar risken för vattenplaning och dåligt grepp vid halt väglag. Det gäller även om däcket har fel lufttryck.
Med mindre mönsterdjup så förs inte slask/vatten/snö bort lika effektivt vilket medför att däcket inte har rätt anliggningsyta mot det ”fasta” underlaget. Samma sak gäller för sommardäck när vattnet ska transporteras bort.
Mät mönsterdjupet på det mest slitna i däckets huvudmönster. Framförallt är det den mittersta skåran man ska mäta. Enklast mäter du med en tumstock eller med ett speciellt mätinstrument – en mönsterdjupmätare. Ibland följer en sådan med ditt bilköp.
Kontrollera mönsterdjupet var fjärde vecka när dina däck börjar bli slitna, så att du kan köra säkert hela säsongen. Glöm inte heller att kolla lufttrycket, som också har stor inverkan på körningens säkerhet och komfort.
Så slits däcken jämnare
Däcken slits jämnare om du byter plats på däcken hjulaxelvis när du byter till vinterdäck eller sommardäck.