Så kallade vishing-bedrägerier går ofta till så att bedragarna ringer upp och utger sig för att vara från din banks kundtjänst, spärrservice eller säkerhetsavdelning. Numret som visas i din telefon kan till och med överensstämma med bankens egna nummer. Innan de ringer kan du också ha fått ett samtal från ”polisen” som berättar att du snart kommer att bli uppringd av din bank. De som ringer påstår exempelvis att någon försökt ta ut pengar från ditt konto och att de kan stoppa det med hjälp av din bankdosa eller BankID. Bedragarna försöker alltid skapa en stressad situation där det handlar om att du måste agera snabbt för att du ska fatta snabba beslut som inte är genomtänkta.
Det är även vanligt att bedragarna utger sig ringa från andra typer av företag och myndigheter, exempelvis inkassobolag, en telefonoperatör, Polisen, Swish, BankID eller Kronofogdemyndigheten.
Läs mer om telefonbedrägerier hos Polisen
Polisens vykort med kom ihåg-tips för äldre att sätta upp på kylskåpet eller vid telefonen.
Telefonbedrägeri kan också leda till stöld i hemmet – Fysisk vishing
Ett telefonbedrägeri kan även leda till stöld i hemmet, även kallat fysisk vishing. Det kan hända att bedragaren påstår att någon måste komma hem till dig för att säkra dina värdesaker eller koder. I stället blir du bestulen på pengar, guld och andra värdesaker.
Tänk på
- Tänk på att aldrig lämna över värdesaker, bankkort eller koder till någon som besöker dig i hemmet. Varken bankpersonal, polismyndigheten eller andra myndigheter arbetar på detta sätt.
- OBS! Vid pågående brott - ring 112!