Du har nyttjat din sjukvårdsförsäkring

Här har vi samlat information om de behandlingar av personuppgifter som vi utför i samband med att du nyttjar din sjukvårdsförsäkring eller annars tar kontakt med vår vårdförmedling. Klicka på varje behandling nedan för att läsa mer om dem.

Person ligger på en klippa och tittar på solnedgång i skärgården.
ÄNDAMÅLSBESKRIVNING

Vi behandlar dina personuppgifter för att förmedla vård och förebyggande hälsotjänster, ge medicinska råd samt i övrigt reglera skador inom ramen för din sjukvårdsförsäkring.

VILKA UPPGIFTER BEHANDLAS OCH HUR?

För att veta vem du är, hantera dina anspråk och kunna kontakta dig behandlar vi ditt namn och personnummer samt dina kontaktuppgifter.

Om du nyttjar någon av de förebyggande hälsotjänster som ingår i din sjukvårdsförsäkring behandlar vi ditt personnummer, dina kontaktuppgifter och information om giltig försäkring för att göra det möjligt för dig att få tillgång till tjänsten hos någon av de leverantörer som vi samarbetar med.

Vid vårdförmedling och medicinsk rådgivning samlar vi in uppgifter om dina besvär för att bedöma om besvären omfattas av försäkringen och vilken typ av vård som är lämplig för dig. Vi behandlar också information om din försäkring, de råd vi ger dig och dina vårdbesök samt skadehistorik.

Vi använder ditt namn, personnummer, kontaktuppgifter och uppgifter om dina besvär för att göra det möjligt för dig att boka vård hos någon av de vårdgivare som vi samarbetar med. Om vårdgivaren väljer att remittera dig kommer vi att behandla uppgifterna i remissen för att hjälpa dig vidare.  

För att kunna ge dig ersättning behöver vi kontrollera uppgifter om din försäkring samt i förekommande fall skadehistorik, tidigare vårdbokningar hos någon av de vårdgivare vi samarbetar med och andra relevanta underlag såsom remisser och offerter. I rehabiliteringsärenden hämtar vi in kontaktuppgifter samt uppgifter om besvär och eventuell sjukskrivning från din arbetsgivare. I vissa fall hämtar vi in uppgifter om sjukskrivningsperiod från Försäkringskassan, men då med stöd av en fullmakt från dig. I vissa fall behandlar vi även dina uppgifter, inklusive hälsouppgifter, för att hämta in en oberoende medicinsk bedömning.

Om vi misstänker oegentligheter i ett skaderegleringsärende upprättar vi ett utredningsärende i syfte att utreda det oklara försäkringsfallet.

Innan vi kan betala ut någon ersättning till dig kontrollerar vi – via en informationsleverantör – att du inte finns på någon av de internationella sanktionslistor vi är skyldiga att efterleva, eftersom vi inte får betala ut ersättning till dig om du finns med där. 

När vi betalar ut ersättning till dig behandlar vi uppgifter om ditt bankkontonummer och ersättningsbelopp.

Vi kan även komma att behandla uppgifter om dig och din skada för att kunna använda vår regressrätt och kräva ersättning från ansvarig part eller i samband med nämndförfaranden och domstolsprövningar.

Vi använder aldrig andra så kallade känsliga personuppgifter än uppgifter om hälsa som sökbegrepp i vårt journalsystem.

LAGLIG GRUND OCH DINA RÄTTIGHETER

I det fall du är försäkringstagare för den aktuella försäkringen är behandlingen av dina personuppgifter för skaderegleringsändamål nödvändig för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig.

I det fall du är försäkrad genom den aktuella försäkringen – men inte själv har tecknat den – är behandlingen för skaderegleringsändamål nödvändig för att fullgöra den rättsliga förpliktelse som följer av avtalet och försäkringsavtalslagen (2005:104).

Behandlingen av uppgifter om hälsa för skaderegleringsändamål är nödvändig för att fastställa, göra gällande och försvara rättsliga anspråk.

Ditt personnummer behandlar vi för att säkert kunna identifiera dig.​

Vid vårdförmedling och medicinsk rådgivning är vår behandling av personuppgifter nödvändig för att fullgöra den rättsliga förpliktelse som följer av avtalet och patientdatalagen (2008:355) samt skäl som hör ihop med tillhandahållande av hälso- och sjukvård.

Om du använder appen ”Hälsa och vård” eller vår webbplats för att boka vård erbjuder vi dig vissa typer av vård genom ett så kallat automatiserat beslut, förutsatt att du samtycker till det. Det automatiserade beslutet grundar sig på de uppgifter som du lämnar i det digitala frågeformuläret, dina försäkringsvillkor och uppgifter om tidigare anmälda skador. Om du inte vill att vi fattar ett automatiserat beslut kan du i stället söka vård genom att kontakta vårdförmedlingen på telefonnummer 0771-66 61 15. Du har vidare rätt att återkalla ditt samtycke och uttrycka din åsikt eller bestrida beslutet, vilket du kan göra genom att ringa detta telefonnummer.

Behandling av dina personuppgifter för att kunna använda vår regressrätt stödjer vi på en så kallad intresseavvägning då den behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna kräva ersättning från ansvarig part. Gäller det behandling av hälsouppgifter är den nödvändig för att fastställa, göra gällande och försvara rättsliga anspråk.

Att kontrollera dig mot internationella sanktionslistor är nödvändigt för att uppfylla våra rättsliga förpliktelser enligt förordning (EG) nr 2580/2001 om särskilda restriktiva åtgärder mot vissa personer och enheter i syfte att bekämpa terrorism och andra gällande lagar och förordningar om internationella sanktioner.

Dina rättigheter enligt GDPR

Du har också vissa ytterligare rättigheter enligt patientdatalagen, bland annat att få veta vem som har fått åtkomst till din journal och varför. Vidare har du rätt till skadestånd vid behandling av personuppgifter i strid med lagen.

Vi är inte anslutna till något system för så kallad sammanhållen journalföring och erbjuder inte direktåtkomst till din journal, men lämnar ut uppgifterna elektroniskt på din begäran. Du har rätt att få del av journalen på ett sådant sätt att du kan förstå dess innehåll. För det fall du anser att uppgifter i journalen är oriktiga eller missvisande har du rätt att få det antecknat i journalen.

All vår hälso- och sjukvårdspersonal omfattas av tystnadsplikt, och all personal som kommer i kontakt med personuppgifter har undertecknat sekretessavtal.

HUR LÄNGE SPARAR VI UPPGIFTERNA?

Uppgifter som vi behandlar inom ramen för skaderegleringen sparar vi i minst tio år från beslutet om ersättning eller vård, alternativt från det att hela ersättningen har betalats ut, med hänsyn till regler om preskription och eventuell regressrätt.

Uppgifter som vi behandlar inom ramen för medicinsk rådgivning och vårdförmedling sparar vi i journalen i minst tio år efter det att den sista uppgiften fördes in i journalen.

PERSONUPPGIFTSANSVAR, PERSONUPPGIFTSBITRÄDEN OCH ÖVRIGA MOTTAGARE

Länsförsäkringar AB och Länsförsäkringar Hälsotjänster AB är gemensamt personuppgiftsansvariga för den behandling av personuppgifter som sker för skaderegleringsändamål. De har fastställt sitt respektive ansvar för att fullgöra skyldigheterna enligt GDPR genom ett inbördes arrangemang. Du kan få del av det väsentliga innehållet i arrangemanget genom att kontakta Länsförsäkringar AB.

Länsförsäkringar Hälsotjänster AB är personuppgiftsansvarig för den behandling av personuppgifter som sker inom ramen för bolagets medicinska rådgivning och vårdförmedling i egenskap av vårdgivare.

Länsförsäkringar AB tillhandahåller systemstöd till Länsförsäkringar Hälsotjänster AB och lagrar de uppgifter som hanteras i systemen i egenskap av personuppgiftsbiträde till Länsförsäkringar Hälsotjänster AB.

När du använder appen ”Hälsa och vård” får Mobile Wellness Solutions MWS Oy (Wellmo) del av uppgifter om att du omfattas av en relevant försäkring i egenskap av personuppgiftsbiträde till Länsförsäkringar AB.

SOS International tillhandahåller vårdförmedlingstjänster och har för det ändamålet möjlighet att ta del av uppgifter i ärendehanteringssystemet i egenskap av personuppgiftsbiträde till Länsförsäkringar AB.

Platform 24 Healthcare AB, som tillhandahåller plattformen för bokning av vård via appen ”Hälsa och vård” och vår webbplats, har för det ändamålet tillgång till de uppgifter som du lämnar i plattformen och om du har en gällande sjukvårdsförsäkring eller inte i egenskap av personuppgiftsbiträde till Länsförsäkringar AB och Länsförsäkringar Hälsotjänster AB. 

Van Ameyde Sweden AB hanterar fakturor och ersättningsanspråk och har för det ändamålet tillgång till uppgifter som hanteras i ärendehanteringssystemet i egenskap av personuppgiftsbiträde till Länsförsäkringar AB.

Vi anlitar ett personuppgiftsbiträde för att samla in, skanna och förvara fysiska dokument. Biträdet har då möjlighet att ta del av de uppgifter som framgår av dokumenten. 

I det fall du nyttjar en förebyggande hälsotjänst lämnar vi ut ditt personnummer, dina kontaktuppgifter och uppgift om du har en gällande försäkring eller inte till leverantören av hälsotjänsten.

I det fall du bokar in ett vårdbesök lämnar vi ut ditt namn, personnummer, kontaktuppgifter och uppgifter om dina besvär till aktuell vårdgivare.

Det förekommer även att vi använder oss av ett medicinskt biträde för att göra en oberoende bedömning av dina skador. I så fall får det medicinska biträdet del av de underlag om din hälsa som vi samlat in från dig och din vårdgivare i egenskap av personuppgiftsbiträde. Det förekommer att biträdet, via ett underbiträde, överför ärende- och skadenummer till USA. Överföringen sker med stöd av gällande standardavtalsklausuler för överföring av personuppgifter till personuppgiftsbiträden etablerade i tredje land enligt artikel 46.2 GDPR. Uppgifterna pseudonymiseras innan de överförs.

Vi lämnar ut ditt namn och personnummer till en informationsleverantör för slagning mot internationella sanktionslistor.

I övrigt kan vi komma att lämna ut uppgifter mot bakgrund av den uppgiftsskyldighet som följer av lag eller förordning, till exempel i samband med tillsyn eller en anmälan.

Informationen​ gäller Länsförsäkringar Hälsotjänster AB:s lokaler på Muningatan 1 i Uppsala. Vilka utrymmen vi bevakar med kamera framgår av skyltar i våra lokaler.

ÄNDAMÅLSBESKRIVNING​

Vi bevakar våra lokaler med hjälp av kameror för att förebygga, upptäcka och kunna beivra brott. ​

VILKA UPPGIFTER BEHANDLAS OCH HUR?

Om du befinner dig de bevakade utrymmena när kamerabevakningen pågår behandlar vi de bilder av dig som kamerorna fångar.

Vi tar del av bildmaterial först om det har inträffat en incident. Vi lämnar ut inspelat material till brottsbekämpande myndigheter vid misstanke om brott.

LAGLIG GRUND OCH DINA RÄTTIGHETER

Vi stödjer vår behandling av dina personuppgifter på en så kallad intresseavvägning. Behandlingen är nödvändig för att förebygga och upptäcka brott i våra lokaler samt för att kunna överlämna inspelat material till brottsbekämpande myndigheter vid misstanke om brott. 

I de fall kamerorna fångar uppgifter om lagöverträdelser är vår behandling av dessa uppgifter nödvändig för att rättsliga anspråk ska kunna fastställas, göras gällande eller försvaras. ​

Dina rättigheter enligt GDPR

HUR LÄNGE SPARAR VI UPPGIFTERNA?

Vi sparar inspelat material i sju dagar. 

PERSONUPPGIFTSANSVAR, PERSONUPPGIFTSbiträden  OCH ÖVRIGA MOTTAGARE

Länsförsäkringar Hälsotjänster AB är personuppgiftsansvarig för behandlingen.

Vi lämnar ut inspelat material till Länsförsäkringar AB som vi anlitar som personuppgiftsbiträde och till brottsbekämpande myndigheter vid misstanke om brott.