Ändamålsbeskrivning
Vi behandlar dina personuppgifter för att beräkna premier, bedöma risker, offerera och teckna avtal samt löpande administrera dina sakförsäkringar – till exempel för ditt hem, ditt fordon eller din enskilda firma.
Vilka uppgifter behandlas och hur?
Inför ditt val av försäkring erbjuder vi dig finansiell rådgivning.
När du begär en offert eller tecknar avtal med oss registrerar vi dig i vårt gruppgemensamma kundregister.
För att kunna bedöma risker, beräkna premier och upprätta offerter när du vill teckna en sakförsäkring behandlar vi uppgifter om dig och den egendom eller risk du vill försäkra.
Vill du försäkra ditt boende behandlar vi uppgifter om din bostad, såsom om det är en hyresrätt, en bostadsrätt, ett småhus eller en lantbruksfastighet, hur stor den är, var den ligger och uppskattat värde på ditt lösöre, samt uppgifter om din ålder och antal personer i hushållet. Ifall det rör sig om en villa eller en lantbruksfastighet behöver vi oftast uppgifter om exempelvis våtutrymmen och skorstenar. Förutom de uppgifter du själv lämnar till oss hämtar vi uppgifter från Lantmäteriet, via en kommersiell informationsleverantör. I vissa fall behöver en riskingenjör eller besiktningsman besiktiga din fastighet för att vi ska få fler uppgifter om den.
Vill du försäkra ett fordon behandlar vi uppgifter om din ålder, var och hur du bor, din körkortsinformation (i det fall fordonet kräver körkort) samt planerad årlig körsträcka. Vi behandlar även uppgifter om fordonet, såsom registreringsnummer, fabrikat och årsmodell. Om det är en båt behandlar vi uppgifter om den såsom fabrikat, modell, skrov- och motornummer. Förutom de uppgifter du själv lämnar till oss hämtar vi uppgifter från Transportstyrelsens vägtrafikregister och Lantmäteriet, via en kommersiell informationsleverantör. Vi underrättar Transportstyrelsen då en trafikförsäkring tecknas hos oss och då den upphör att gälla.
När du vill försäkra din verksamhet i egenskap av enskild näringsidkare behandlar vi uppgifter om dig och din verksamhet, såsom ditt personnummer, firmanamn, verksamhetsbeskrivning, branschkod (SNI), omsättningsintervall, lönekostnader och uppgifter om tillgångar som exempelvis fastigheter och lösöre. I vissa fall behöver en riskingenjör eller besiktningsman göra en särskild bedömning och eventuellt besiktiga din verksamhet för att vi ska kunna ge dig en offert. Förutom de uppgifter du själv lämnar till oss hämtar vi uppgifter om din verksamhet från SCB:s företagsregister.
I det fall du vill försäkra en längre utlandsvistelse behandlar vi uppgifter om syftet med vistelsen, resmål, tidsperiod och liknande samt medresenärernas namn, personnummer och kontaktuppgifter.
Om du vill försäkra en enstaka transport behandlar vi uppgifter om transportmedel, transportör, rutt, tidpunkt och liknande samt om vad som ska transporteras (exempelvis lösöre eller ett fordon) och dess försäkringsvärde.
Om du vill försäkra andra objekt eller risker än de som beskrivits ovan behandlar vi uppgifter om de objekten eller riskerna på liknande sätt.
För att avgöra vilken premie du ska betala jämför vi dina uppgifter med statistik över sannolikhet och kostnad (risk) för en skada.
Du kan få rabatt på din premie på vissa av våra sakförsäkringar om du eller någon annan i ditt hushåll har andra avtal med oss i länsförsäkringsgruppen eller om du är medlem i en förening som vi har avtal med. Därför behandlar vi uppgifter om hushållets andra avtal och eventuellt medlemskap i förening i samband med att vi beräknar din premie.
Vid riskbedömning och premiesättning kan vi också komma att behandla uppgifter om dina andra och tidigare engagemang inom länsförsäkringsgruppen, såsom skadehistorik relevant för den sökta försäkringen eller anteckningar om att försäkring avslutats i förtid av oss och skälen för detta.
Vi upprättar sedan en offert eller ett försäkringsavtal som – förutom de uppgifter som nämns här ovanför – innehåller uppgifter som kundnummer, försäkringsnummer, försäkringstyp, försäkringsperiod, självrisk, försäkringsbelopp, eventuella rabatter och årspremie.
Innan vi ingår avtal med dig och löpande under avtalstiden kontrollerar vi – via en informationsleverantör – att du inte finns på någon av de internationella sanktionslistor som vi är skyldiga att efterleva. Vi får inte ingå avtal med dig om du finns med på en sådan lista.
Löpande under avtalstiden behandlar vi uppgifter om dina fakturor och betalningar. Om du väljer att betala med autogiro behandlar vi även ditt bankkontonummer.
Om du drabbas av en skada behandlar vi uppgifter för att reglera skadan.
Laglig grund och dina rättigheter
I det fall du är försäkringstagare är behandlingen av dina personuppgifter nödvändig för att vi ska kunna ingå och fullgöra våra avtal med dig samt för att kunna vidta åtgärder som du begärt innan ett sådant avtal ingås.
I det fall du är försäkrad – men inte försäkringstagare för den aktuella försäkringen – stödjer vi behandlingen av dina personuppgifter på en så kallad intresseavvägning. Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna beräkna premier, bedöma risker, offerera och teckna avtal samt löpande administrera sakförsäkringar.
Ditt personnummer behandlar vi för att säkert kunna identifiera dig och eventuell uppgift om medlemskap i fackförening med stöd av ditt samtycke.
Att kontrollera dig mot internationella sanktionslistor är nödvändigt för att uppfylla våra rättsliga förpliktelser enligt förordning (EG) nr 2580/2001 om särskilda restriktiva åtgärder mot vissa personer och enheter i syfte att bekämpa terrorism och andra gällande lagar och förordningar om internationella sanktioner.
Vi har även en rättslig förpliktelse att underrätta Transportstyrelsen om tecknade trafikförsäkringar enligt 7 kap. 5 § förordning (2019:383) om fordons registrering och användning och 20 § trafikförsäkringsförordningen (1976:359).
För att kunna bedöma risk och beräkna premien behöver vi först beräkna sannolikheten för att du ska drabbas av en skada och uppskatta ungefärlig försäkringskostnad för en sådan. Denna behandling innefattar profilering.
När du tecknar avtal via någon av våra webbplatser beslutas premien genom automatiserat beslutsfattande baserat på de uppgifter som vi har samlat in om dig och det du vill försäkra. Beslutet är nödvändigt för att ingå avtalet. Om du får ett sådant beslut har du möjlighet att kontakta det personuppgiftsansvariga bolaget för att uttrycka din åsikt eller bestrida beslutet.
Hur länge sparar vi uppgifterna?
De uppgifter vi behandlar för att upprätta en offert sparar vi i sex månader efter att offerten slutat gälla, om den inte leder till ett avtal.
När vi ingår avtal behandlar vi dina uppgifter så länge avtalsförhållandet består och därefter i minst tio år med hänsyn till gällande regler om preskription.
Personuppgiftsansvar, personuppgiftsbiträden och övriga mottagare
Det bolag inom länsförsäkringsgruppen som anges som försäkringsgivare i offerten respektive försäkringsavtalet är personuppgiftsansvarigt för behandlingen av dina personuppgifter.
Det förekommer att andra bolag inom gruppen eller andra försäkringsdistributörer säljer våra försäkringar. I de fallen lämnar vi ut de uppgifter som behövs för att offerera, teckna och administrera avtalen till distributören. Distributören är personuppgiftsansvarig för den behandling som sker inom ramen för distributionen.
Samtliga lokala länsförsäkringsbolag, Länsförsäkringar AB, Länsförsäkringar Bank AB, Länsförsäkringar Fondförvaltning AB, Länsförsäkringar Fondliv Försäkrings AB, Länsförsäkringar Grupplivförsäkrings AB, Länsförsäkringar Liv Försäkrings AB och Försäkringsaktiebolaget Agria har ett gemensamt personuppgiftsansvar för behandlingen av dina personuppgifter för att se om du har andra engagemang inom länsförsäkringsgruppen som ger dig rätt till rabatt.
De gemensamt personuppgiftsansvariga har fastställt sitt respektive ansvar för att fullgöra skyldigheterna enligt GDPR genom ett inbördes arrangemang. Du kan få del av det väsentliga innehållet i arrangemanget genom att kontakta Länsförsäkringar AB.
Länsförsäkringar AB tillhandahåller systemstöd till övriga bolag inom länsförsäkringsgruppen. För detta ändamål har Länsförsäkringar AB i egenskap av personuppgiftsbiträde möjlighet att ta del av de uppgifter som hanteras i systemen för övriga bolags räkning.
När vi skickar dokument till dig via post använder vi oss av ett personuppgiftsbiträde för tryck och distribution. Biträdet har då möjlighet att ta del av de uppgifter som framgår av dokumenten.
Vi anlitar personuppgiftsbiträden för att samla in, skanna och förvara fysiska dokument som besiktningsprotokoll och pappersblanketter som till exempel medgivanden om autogiro. Biträdet har då möjlighet att ta del av de uppgifter som framgår av dokumenten.
I det fall det behövs en besiktning av din fastighet eller din verksamhet kan vi lämna ut dina kontaktuppgifter till en extern riskingenjör eller besiktningsman för att denne ska kunna kontakta dig och boka in en tid.
Vi lämnar vidare ut uppgifter om trafikförsäkringar till Transportstyrelsen.
För att kunna samla in och kontrollera uppgifter om dig och det objekt du vill försäkra lämnar vi ut ditt personnummer till SCB:s företagsregister samt kommersiella informationsleverantörer som tillhandhåller uppgifter från offentliga register som Transportstyrelsens vägtrafikregister och Lantmäteriets fastighetsregister.
Vi lämnar ut ditt namn och personnummer till en informationsleverantör för slagning mot internationella sanktionslistor.
Uppgifter om försäkringar kan även lämnas ut till borgenärer med säkerhetsrätt i försäkrad egendom för att de ska kunna tillvarata sina rättigheter enligt försäkringsavtalslagens regler.
Därutöver lämnas uppgifter om ditt sakförsäkringsinnehav ut till personer som du delar hushåll med för att de ska kunna tillvarata sina intressen som medförsäkrade.