Personlig relation med banken en framgångsnyckel

Solcellföretaget Enermont ökade förra året omsättningen med nära 500 procent. En process som krävt många nya investeringar. – Att ha en nära dialog med bankrådgivaren är en förutsättning, säger vd Magnus Hagberg.

Vd Magnus Hagberg, Enermont.
Foto: Sven Persson/swelo.se

År 2019 sa Magnus Hagberg upp sig från sitt fasta jobb och satsade heltid på sin verksamhet inom solceller.

– Jag släppte sargen och har inte ångrat valet en enda sekund, säger han.
Under förra året tog Magnus in en kompanjon i företaget och efter det har utvecklingen gått slag i slag. Nu finns dotterbolagen Enermont Montage och Enermont Elteknik. Magnus själv är vd för Enermontgruppen som snart har
24 anställda.

Växte med nära 500 procent

– Under 2022 växte vi med nära 500 procent. Vi gick från 2,8 miljoner i omsättning på helår 2021 till 16,8 miljoner 2022 och dubblade samtidigt nettovinstmarginalen, berättar han.

Lokalerna, en röd industrifastighet i Hässleholm, tog de i besittning i augusti 2022 men växte på bara tre månader ur dem. Snart går flyttlasset till Björklundaområdet och Björklunda Fastigheters lokaler, en fastighet där det finns expansionsmöjligheter.

– Det är ett strategiskt samarbete att flytta dit också. Den här hyresvärden har flera fastigheter och vill bland annat satsa på solceller och laddinfrastruktur på sina fastigheter.

Hyresvärden är inte ensam om denna inriktning, konstaterar han.

Skräddarsyr lösningar

– Företagen har vaknat kring solceller. De ser att de höga energipriserna inte är någon tillfällig nivå och att det påverkar mycket på sista raden. Framför allt inom handel och lantbruk som gör av med mycket energi.

Enermont skräddarsyr lösningar beroende på verksamhet, behov och fastigheternas förutsättningar. I många fall är markbaserade solcellspaneler den bästa lösningen.

– Taken är inte alltid optimala. Utanför tättbebyggt område är det många som har en stor tomt och då kan det vara bättre ekonomiskt att sätta panelerna på marken. De tar dessutom upp solljus från båda hållen och ger hög effekt.

Personlig relation med banken

I år är målsättningen att öka omsättningen ytterligare och målet ligger på 50 miljoner i omsättning 2023. En förutsättning för att lyckas växa så fort har varit en nära kontakt med banken, konstaterar Magnus.

– Vi har en väldigt tät dialog. Vi har vuxit mycket och har behövt kapital längs resans gång. Min bankkontakt har hela tiden följt med och sagt vad som är realistiskt och inte. Jag har också behövt täta uppföljningar för att veta om vi går enligt budget.

Ibland krävs det också snabba beslut inför en affärssatsning.

– Jag kan inte vänta länge på besked från banken, då förlorar vi affären. Finansieringen måste följa våra mål, annars kommer vi aldrig nå dem.

Magnus blev kund hos Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad 2015

– Jag fick dålig ränterabatt hos min gamla bank, testade med Länsförsäkringar och la in försäkringar och allt där – och fick en superdeal. I det skedet gällde det bara min privata ekonomi men Länsförsäkringar var på hugget även när jag startade företaget.

För mig är det den personliga relationen med banken jag vill ha. Någon som känner mig och där jag inte behöver dra min historia varje gång jag behöver finansiering. Det är en framgångsnyckel om man vill behålla kunder.

Helhetserbjudande till dig som företagare i vår del av Skåne

Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad är ditt kundägda bank- och försäkringsbolag. Vi finns nära dig och följer ditt företag genom åren. Hos oss får du svar på dina bank- och försäkringsfrågor genom en personlig bankkontakt.

Vi vill ge dig trygghet så du kan fokusera på ditt företagande.

Läs mer om våra försäkringar och banktjänster

Kontakta oss