”När man är på sin svagaste plats i livet, då är vi snabba ut”
När något står i brand utanför kontorstid, ringer Räddningstjänsten till LF Göinge-Kristianstads jourtelefon. Emma Reinholdsson är en av de skadehandläggare som har jour. – När någons hem brinner, då kommer vi. Ingen ska stå ensam i den situationen, säger hon.
Villan i Västra Torup fattade eld vid fyratiden på morgonen, natten mot måndag. Några timmar senare var Emma tillsammans med en kollega på plats. De förstod snabbt att det var allvarligt.
– Räddningstjänsten släckte fortfarande, två familjemedlemmar var på sjukhus och kvar stod två, som var chockade. Vi fanns där för dem och berättade att vi skulle hjälpa dem. Att själv vara på plats underlättar mycket, konstaterar Emma.
– När man är på sin svagaste plats i livet, då är vi snabba ut. Vi finns där, de vet att vi är med dem, de får våra telefonnummer och vet vem de ska vända sig till – och vi får också uppdatering av räddningstjänsten.
Nästa steg är att ordna ett akut boende.
– Men det finns ofta fler akuta saker som behöver lösas. Ibland måste de till apoteket för att all medicin har brunnit upp.
Krisstöd erbjuds
Från det att ett boende brinner ner, ska skadearbetet ska vara avslutat inom två år.
– Att bygga nytt hus kan ta tid. Först måste man ha rivningslov, sedan bygglov. Man ska komma överens om vad man ska bygga och med vilka lösningar. Processen behöver påbörjas tidigt.
Men den vars hem brunnit ner, är ofta inte redo att fatta beslut.
– Därför är det viktigt att vi finns här och stöttar. Vi har också samarbeten med lokala byggfirmor, som LB-Hus.
Emma och hennes kollegor erbjuder också alltid någon form av krisstöd, till exempel psykologsamtal.
På LF Göinge-Kristianstads kontor finns, utöver skadehandläggarna, även de som reglerar det förstörda lösöret.
– De hjälper snabbt till med utbetalning för att ordna akuta saker som måste lösas. Livet måste ju fortsätta med alla sina rutiner.
Vi finns nära – och ägs av våra kunder
Omsorgen om kundernas pengar och trygghet är Länsförsäkringars enda uppdrag, eftersom kunderna också är ägare av sitt lokala länsförsäkringsbolag. Det finns många fördelar med att vara kund i ett kundägt bolag. En av dessa är att när det går bra för bolaget, får du del av vinsten genom en återbäring. I år delar vi ut 150 miljoner kronor till våra kunder, den största återbäringen någonsin!