Från beslut till utdelning: Den stora återbäringen 2024

I höst har runt 80 000 försäkringstagare delat på 150 miljoner i återbäring från LF Göinge-Kristianstad. Beslutet fattades av kunderna själva, på stämman. – De är våra ägare, säger Göran Trobro, styrelseordförande.

Katarina Lennartsson, projektledare.
Katarina Lennartsson, projektledare. Foto: Sven Persson/swelo.se

Du har kanske sett eller träffat medarbetarna från LF Göinge-Kristianstad under året, som varit ute på festivaler och event runt om i vår del av Skåne? Budskapet har varit att nu får kunderna här dela på 150 miljoner kronor.

Varför gör ett företag så, när man kunde ha plockat hem en rekordvinst i stället?
Det är en vanlig fråga, konstaterar Göran Trobro, styrelseordförande i LF Göinge-Kristianstad:

– I och med att LF Göinge-Kristianstad är ett kundägt, ömsesidigt bolag, står kunderna i centrum. Vi har ingen kvartalsekonomi som börsnoterade bolag har. Om vi får ett överskott av pengar som vi förvaltar och tjänar, ger vi dem tillbaka till kunderna eftersom de är våra ägare, säger han.

Öppna möten för alla försäkringstagare

Fullmäktigeförsamlingen är det högsta beslutande organet i LF Göinge-Kristianstad och består av representanter från tolv valkretsar. Valmötena till fullmäktige är öppna för alla försäkringstagare i valdistriktet som har en sakförsäkring.

– Fullmäktige är det högsta beslutande organet, som utser styrelse och godkänner årsredovisningen. Därför har kunderna stort inflytande på verksamheten. Fullmäktige är väldigt lokala, de finns i hela vårt verksamhetsområde. Undrar man något kan man bara ringa någon av oss i bolaget, säger Göran.

De beslutar om återbäring

Styrelsen beslutar om det blir återbäring. Varje år i oktober lägger de budget för nästa år och vid ett sammanträde i december 2023 togs beslutet om en återbäring på 150 miljoner.

– Det godkändes av stämman och därmed bad vi organisationen att genomföra beslutet.

Fullmäktigemedlemmarna deltar inte bara i stämmor och möten, de får också möjligheter till utbildningar och att delta i event.

– De är oerhört engagerade i lokalsamhället och driver trygghetsfrågor. De stöttar också föreningslivet, till exempel genom trygghetsvandringar. Inte minst är Göran själv engagerad i det lokala.

– Vår gård har vi haft i släkten sen danskarnas tid och med det följer ett ansvar. Jag vill hjälpa till att utveckla vår del av Skåne. Om inte vi som bor här tar hand om utvecklingen så är det ju ingen annan som gör det.

En spännande sak med återbäringen är också att kunderna ibland inte känner till ägarmodellen; de vet inte om att de är ägare, berättar han:

– Det blir en aha-upplevelse. Då kanske man inser att en lokal aktör är något att satsa på.

Överskott trots lågkonjunktur

Förra gången som kunderna fick återbäring var 2021 och då 100 miljoner. Men överskotten från verksamheten går också till investeringar, höjd service och att öppna fler lokalkontor, som senast i Osby.

– Samtidigt är det väldigt viktigt att vi håller marknadsmässiga premier. Det gäller att förvalta pengarna bra och ha en stadig ekonomi som står på flera ben. Vi har fastigheter, aktier, räntebärande papper och skog och därför kan vi tillsammans få fram ett bra resultat även år då det är lågkonjunktur.

Säkerställde rätt summor

En som haft bråda dagar med återbäringen är Katarina Lennartsson, projektledare. Redan i februari påbörjades arbetet tillsammans med kollegorna – då med att säkerställa att rätt kunder får rätt summa utbetald. Hur mycket pengar var och en skulle få, baseras på premien och vilka sakförsäkringar man har.

– Vårt försäkringssystem gör beräkningar på hur mycket återbäring våra kunder ska få, men vi säkerställer alltid kvaliteten genom att göra manuella kontroller, berättar hon.

Roligt att träffa kunderna

Därefter drog ett glatt gäng av medarbetare i gång allt som skulle ske ute i bygderna, där kunderna finns.

– Vi ville fira den stora återbäringen med våra kunder. Det gjorde vi genom att vara med på olika event och stadsfester runtom i vår del av Skåne. Våra kunder fick bland annat tävla i frågesport och cykla sig till en egen smoothie, vilket var mycket uppskattat.

Eventen drog i gång i början på maj och pågick till mitten av oktober. Många av LF Göinge-Kristianstads egna medarbetare har varit med ute och träffat kunderna.

– Har man kanske inte träffat våra kunder ute i sommar, så pratar vi med dem när de ringer in till oss. Faktum är att precis hela vårt bolag har varit involverat i återbäringen på något sätt. Det är väldigt roligt att träffa kunderna. De är så glada över återbäringen och vi hoppas så klart att pengarna både gör nytta och ger glädje.

De 150 miljonerna betalades ut med början den 12 oktober. För Katarinas del är projektet numera avslutat.

– Men vi ser fram emot nästa gång, säger hon och ler glatt.

Som kund är du också delägare. Hur hänger det ihop?

Läs om hur fullmäktige fungerar