Vad är hållbarhet för oss?

För sju av tio svenskar är det viktigt att företagen bidrar till att lösa klimatkrisen. Men bara var fjärde svensk litar på företagens hållbarhetskommunikation. Det visar en färsk undersökning. Emelie Ramsö, ny hållbarhetsansvarig hos Länsförsäkringar Jönköping, antar utmaningen.

Emelie Ramsö
Emelie Ramsö är uppvuxen i Taberg och kommer närmast från Ung Företagsamhet. Nu är hon ansvarig för hållbarhetsarbetet på Länsförsäkringar Jönköping, på en helt ny tjänst. Foto: Emma Nordin

Svenskarnas inställning framgår av en ny undersökning från Tietoevry, som släpptes i maj. För Emelie Ramsö, som just tillträtt den nybildade tjänsten som hållbarhetsansvarig på Länsförsäkringar Jönköping, innebär dilemmat ytterligare en dimension i arbetet.

Att kunderna känner att de kan lita på bolagets insatser för ett hållbart samhälle, är högt upp på prioriteringslistan.

– Länsförsäkringar Jönköping har arbetat med hållbarhet sedan vi startade 1839 men nu i vår tog styrelsen också ett formellt beslut om en hållbarhetsstrategi. Den är något jag kan luta mig mot. Men en strategi skapar i sig inte tillit hos kunderna, det gör våra handlingar, säger Emelie Ramsö.

Hon fortsätter:

– Att nå ut med allt vi gör för ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet blir nu en av mina prioriterade uppgifter. Jag ser fram emot det men så klart visar den aktuella undersökningen att det är en utmaning. Hållbarhet handlar om trovärdighet.

Skrotinsamling och matpris

Sedan ett par år tillbaka finns redan ett arbete på Länsförsäkringar Jönköping med jämställd sponsring, cirkulär skadehantering, brandsuperhjältar och gemensam insamling av skrot hos lantbruken via JRAB. Dessutom egen energiproduktion genom solceller. En av de första sakerna Emelie tagit tag i är riktade insatser för ungas psykiska hälsa.

Nyligen öppnade även nomineringsperioden för sjätte omgången av Årets matentreprenör, som Emelie Ramsö driver vidare.

– Genom att dela ut det här priset vill vi lyfta förebilder i matbranschen i länet. Det finns många som engagerar sig för att sätta vår unika och lokala mat på kartan på ett hållbart sätt. De förtjänar att uppmärksammas, säger Emelie Ramsö.

Klimatpositiv 2045

Den nya hållbarhetsstrategin omfattar övergripande tre områden: kundens, bolagets och samhällets behov. Den omfattar även bolagets ambition att vara klimatpositiv 2045.

– Vi har alltid haft ett stort hjärta för samhället och drivit initiativ inom trygghet, hälsa, att förebygga skador med mera. Det vi påbörjat nu och som kommer bli nödvändigt framöver för att möta våra kunders och tillsynsmyndigheters krav – och inte minst för att alla måste göra en insats för klimatet, är att hållbarhet integreras än mer tydligt i vår affär och myndighetsrapportering, säger Magnus Olsson, vd.

Kraven på företagen att bli mer transparenta och ta sitt hållbarhetsarbete till en ny nivå ökar alltmer och ett stort antal nya standarder och regelverk håller på att implementeras inom EU.

Emelie Ramsö är taggad.

– Jag tycker redan att det här är väldigt roligt! Detta är jobbet man drömmer om efter att ha pluggat hållbar affärsutveckling, säger Emelie Ramsö.

Läs mer

Om Länsförsäkringar Jönköpings samhällsengagemang.

Länsförsäkringar Jönköpings senaste Hållbarhetsrapport 2021.

 

Se alla nyheter