Undvik bedragare – så blir du svårlurad
Alla kan bli lurade. Just nu pågår ”Svårlurad!” som är en omfattande informationskampanj där vi tillsammans med Sveriges banker vill höja medvetenheten om bedrägerier. Ta del av våra tips och bli svårlurad.
Det är ofta äldre som drabbas och kampanjen riktar sig därför främst till personer över 60 år. Men även du som anhörig spelar en viktig roll att informera dina närstående om hur de kan skydda sig mot bedrägerier.
Vi jobbar aktivt med att skydda våra kunders pengar och minska risken för bedrägeri. Men det är även viktigt att du själv är vaksam. Tänk på att vi aldrig tar direktkontakt med dig via telefon, chatt, Facebook, sms eller e-post för att uppmana dig att använda din bankdosa eller BankID.
Det är framför allt ”vishing” som ökar, det vill säga en bedragare ringer dig för att få tag på dina person- och inloggningsuppgifter.
Bli svårlurad! Fem sätt att skydda dig mot telefonbedrägerier
- Var vaksam om du blir kontaktad av någon som utger sig att ringa från ”banken” – lägg i stället på luren och kontakta oss. Använd alltid vårt officiella telefonnummer som du hittar på vår webbplats.
- Använd aldrig din bankdosa eller ditt BankID på någon annans uppmaning såvida du själv inte inlett kontakten med oss på vårt officiella nummer.
- Lämna aldrig över koder som skapats från din bankdosa till annan person som kontaktat dig på telefon. Dessa får endast användas av dig och ingen annan. Inte ens vi på banken har rätt att ta del av dina koder.
- I BankID-appen framgår det alltid vad du har för avsikt att signera. Läs därför texten i appen noggrant innan du godkänner med ditt lösenord.
- Installera aldrig program eller appar på någon annans uppmaning. Bedragare kan ta över din dator eller telefon.