”Deras helhet vinner”
Intresset för skötsel av golfbanor blev startskottet för vad som idag är en uppskattad verksamhet i Östergötland, och vägen dit har bjudit på en varierande resa. ”Som företagare har jag inte tid att diskutera saker hit och dit, det måste vara smidigt”, säger Henrik Persson.
Det var när Henrik Persson hjälpte till att sköta golfbanan på Finspångs golfklubb som intresset för yttre skötsel växte sig allt större. När det var dags att välja gymnasium föll valet därför naturligt på en utbildning med trädgårdsinriktning.
— Intresset för trädgårdar har alltid funnits och på gymnasiet fick jag även upp ögonen för anläggning och stensättning. Blommor och rabatter har däremot aldrig fallit mig i smaken, skrattar Henrik Persson som idag driver H Persson Villa, Mark & Trädgård.
När vi träffar Henrik befinner han sig på en gård i Finspång för att göra markarbete på en gräsmatta som blev uppkörd när han i februari tog ned ett träd på gården. Nu ska gräsmattan plattas till och återställas. Vi slår oss ner på en bänk i solen och Henrik fortsätter att berätta om sin företagsresa.
— När jag startade min firma var det bara jag som arbetade de första åren och jag kunde ta emot uppdrag ungefär sex till sju månader om året. Under vintern arbetade jag extra på ett bageri och dömde hockey. Allt eftersom åren gick växte min firma, jag kunde anställa personal och ta emot jobb allt fler månader under året.
Som företagare uppskattar Henrik att ha en bankkontakt att bolla frågor och idéer med och som är lätt att få tag på.
Foto: Content Studio, NTM Media
Idag är verksamheten i gång året om och erbjuder anläggning av stenar, murar, trappor och gräsmattor, skötsel av trädgårdar samt service och installation av robotgräsklippare.
— Vi lägger sten fram till Lucia ungefär och i januari-februari börjar vi att klippa äppelträd och har cirka sexhundra träd som vi klipper varje år. Sedan rullar även all övrig skötsel av trädgårdar i gång, berättar Henrik.
När Henrik skulle starta sitt fastighetsbolag upplevde han att det blev allt svårare att komma i kontakt med sin dåvarande bank och villkoren försämrades. Då bestämde han sig för att jämföra tre banker och byta.
Valet föll då på Länsförsäkringar Östgöta.
— De var en relativt liten bank men hade stora muskler. När man startar ett fastighetsbolag händer det mycket ekonomiskt och då behöver man ha tillgång till en bankkontakt som man kan bolla frågor med och som kan fatta snabba beslut. Som företagare har jag inte tid att diskutera saker hit och dit, det måste vara smidigt. Precis detta kunde Länsförsäkringar erbjuda mig, förklarar Henrik.
Sibel Ergul, företagsrådgivare på Länsförsäkringar Östgöta. Foto: Crelle
Idag har han både sina privata och sitt företags bank- och försäkringsärenden samlade hos Länsförsäkringar.
— Det är väldigt skönt att ha allt samlat på ett ställe. Helhetsupplevelsen är att de är lätta att få kontakt med, tydliga i vad de gör och vad de kan erbjuda samt att de har snabba beslutsvägar. Då och då konkurrensutsätter jag dem i ärenden och de ligger alltid nära vad andra kan erbjuda, men då faller det ändå på att jag väljer Länsförsäkringar för deras helhet vinner. Är man ute efter smidighet och en trygg kontakt skulle jag rekommendera Länsförsäkringar, menar Henrik.
Sibel Ergul är Henriks företagsrådgivare på banken och hjälper till med allt ifrån finansieringar och placeringar till att bolla idéer och se till att de vardagliga transaktionerna flyter på som de ska.
— Det viktigaste vi kan erbjuda våra kunder är tillgänglighet och en trygg relation. De har en direktkontakt med oss rådgivare och ska inte behöva hamna i en telefonkö för att få svar på sina frågor. Är det något jag inte kan svara på tar jag hjälp av mina kollegor. I Henriks fall, som har allt samlat hos oss, brukar vi säga att vi är som en buss full av olika kompetenser som finns till hands för att stötta honom, skrattar Sibel.