Av: Emil Eklund

Ny skadechef till Länsförsäkringar Kalmar län - rekryterar erfaren ledare från polismyndigheten

Efter en gedigen rekryteringsprocess står det nu klart att Jan Bergerstam kliver in som ny skadechef i Länsförsäkringar Kalmar län. Närmast kommer han från Polismyndigheten där han arbetar som sektionschef för polisens kontaktcenter i region syd.

I sin nuvarande roll som sektionschef för polisens kontaktcenter i region syd leder Jan Bergerstam en verksamhet med över 200 medarbetare fördelade i Kalmar och Malmö. I sin nya roll som skadechef på Länsförsäkringar Kalmar län kommer han ansvara för affärsområde skador med sammanlagt 47 medarbetare och 4 chefer. På avdelningen finns kompetenser som skadereglerare, tekniker, besiktningstekniker, jurister och utredare. Tillsammans ska de utveckla skadeverksamheten med bland annat ökad digitalisering.
- Att få möjlighet att driva skadeavdelningen tillsammans med alla erfarna medarbetare känns som en härlig utmaning och jag är övertygad om att vi tillsammans kan ta positiva kliv framåt, säger Jan Bergerstam.

Från polismyndighet till försäkringbolag, vad var det som lockade med jobbet?
- Ett attraktivt bolag med innovativa försäkringslösningar. Utan att ha varit en del av bolaget känns det lite som man är uppväxt med Länsförsäkringar. Det har alltid varit det givna valet för mig privat. Att nu få möjligheten att växa in i en annan typ av chefsbefattning i en attraktiv verksamhet med högt kund- och medarbetarfokus. Parallellt har jag över tid hört mycket gott om Länsförsäkringar som arbetsgivare och arbetsplats, säger Jan Bergerstam.

Tidigare under våren började Peter Lindvall som ny vd i Länsförsäkringar Kalmar län efter flera år som regiondirektör i Region Gotland. Det här är Peters första stora rekrytering i bolaget och han är övertygad om att Jan Bergerstam kommer vara en viktig del i lagbygget för att uppnå bolagets högt uppsatta mål.
- Janne har en intressant bakgrund och en ledarerfarenhet där han varit chef över chefer i flera år samtidigt som han varit mycket engagerad i flera viktiga förändringsarbeten inom Polismyndigheten. Jag är övertygad om att Janne tillsammans med gruppchefer och medarbetare inom affärsområde skador ska kunna utveckla skadeverksamheten med bland annat ökad digitalisering och ännu nöjdare kunder, säger Peter Lindvall.

Ring eller mejla mig gärna

Fakta:

När olyckan är framme – så jobbar Länsförsäkringar Kalmar län med skadereglering

När kunden drabbats av en skada, olycka eller förlust är det en skadereglerare kunden möter hos oss. På Länsförsäkringar Kalmar län arbetar 34 skadereglerare med olika specialistkompetenser.

Våra skadereglerare finns i länet, nära kunderna och känner till närområdet. Det går att sköta sitt skadeärende digitalt, per telefon eller genom att besöka oss fysiskt på ett lokalkontor. På en skadeavdelning krävs det också kompetenser som tekniker, besiktningstekniker, jurister och utredare. På Länsförsäkringar Kalmar län består skadeavdelningen av sammanlagt 47 medarbetare, gruppchefer och en skadechef.

Eftersom Länsförsäkringar Kalmar län ägs av sina kunder är det självklart att ge kunderna en lokal, trygg skadereglering. Bolaget arbetar skadeförebyggande och målmedvetet för att öka tryggheten och minska det personliga lidandet vid en skada, olycka eller förlust. Men också för att förhindra den negativa resurs- och miljöpåverkan som skador innebär på vårt klimat och natur. Vid reglering av en skada görs det om möjligt cirkulärt, vilket betyder att lokala företag reparerar och återvinner det som skadats.

Tre snabba om Länsförsäkringar Kalmar läns skadereglering

  1. Varje år registrerar bolagets skadereglerare drygt 30 000 skador, varav 17 000 är skador på fordon.
  2. Bolagets utredare stoppar cirka 250 försäkringsbedrägerier varje år till en inbesparing av cirka 10 miljoner kronor.
  3. I genomsnitt betalar bolaget ut 500 miljoner kronor i skadeersättningar varje år. Det är pengar som går tillbaka och bidrar till länets näringsliv, så som byggfirmor, verkstäder och glasmästare

Se alla pressmeddelanden