Om vi inte är överens
Vi ägs av våra kunder och för oss är det därför extra viktigt att se till så att vi är tydliga när vi lämnar besked och att du som kund förstår varför beslutet ser ut som det gör. Därför vill vi självklart att du hör av dig till oss om du inte är överens med oss avseende ett beslut eller med hanteringen av ett ärende som rör våra produkter och tjänster för försäkring och bank.

Vi vill ha synpunkter – det gör oss till ett bättre försäkringsbolag!
För Länsförsäkringar Skaraborg är klagomål ett tillfälle att förstå vad som påverkar kundernas uppfattning om oss. Vi vill ta tillvara på alla synpunkter, idéer och klagomål vi får från er. Vi kan och vill alltid bli bättre och det är ni som kan hjälpa oss med detta.
Vår strävan är givetvis att du som kund hos oss alltid är nöjd. Skulle du ändå känna dig missnöjd vill vi gärna att du kontaktar oss. Kanske handlar det om ett rent missförstånd eller att all fakta inte har kommit fram. En ny kontakt är ofta tillräcklig för att klara ut problemet.
Begära omprövning av beslut som rör våra försäkringar
- Be din handläggare titta på ärendet igen
Enklaste och snabbaste sättet är att du vänder dig till den person som handlagt ärendet.
- Låt handläggarens chef titta på ärendet
Upplever du att du inte får gehör för dina synpunkter hos handläggaren kan du vända dig till handläggarens chef för förnyad prövning.
- Be om omprövning i Skadeprövningsnämnden
Skulle du ändå inte vara nöjd med chefens beslut i ditt ärende kan du få ärendet slutligt prövat av vår skadeprövningsnämnd. Nämnden prövar de flesta ärenden med några få undantag som till exempel medicinska bedömningar.
Du har rätt att få återkoppling inom 14 dagar, däremot är det inte alltid möjligt att få ett beslut inom 14 dagar.
Önskar du få ditt ärende omprövat i vår interna skadeprövningsnämnd har vi möten ungefär varannan vecka med undantag för semesterveckorna runt jul- och sommarledighet.
Din begäran om omprövning till nämnden ska ske skriftligt till
klagomal@lfskaraborg.se alternativt med post, framför allt om det rör sig om känsliga uppgifter: Skadeprövningsnämnden, Länsförsäkringar Skaraborg, Box 600, 54129 Skövde.- Märk ärendet med ditt namn, försäkringsnummer eller skadenummer.
- Skriv ner vilket beslut du vill att vi omprövar.
- Beskriv varför du anser att beslutet är felaktigt.
Begära omprövning av beslut som gäller bankärenden
Om du inte är nöjd med vårt slutgiltiga beslut kan du vända dig till en centralt klagomålsansvarig hos Länsförsäkringar Bank och Hypotek. Du kan då skriva till Länsförsäkringar Bank eller Länsförsäkringar Hypotek, Klagomålsansvarig, 106 50 Stockholm. E-post: klagomalsansvarig.bank@lansforsakringar.se
Kundombud och Klagomålsansvarig
Förutom detta har vi i vårt kundägda bolag utsett två kundombud, som har mångårig och bred erfarenhet inom vårt verksamhetsområde och som inte arbetar i linjen med frågorna. Du kan med förtroende vända dig till våra kundombud via mejl klagomal@lfskaraborg.se.
Dataskyddsombud
Vi har också utsett ett Dataskyddsombud som ska se till att personuppgifter hanteras på ett lagligt och korrekt sätt och i enlighet med god sed.
- Ulf Malm
Tfn 073 575 65 89. Mejl ulf.malm@lansforsakringar.se
Prövning utanför Länsförsäkringar
- Trafikskadeärenden
Trafikskadenämnden prövar ersättning för personskador som inträffat i trafik med motorfordon.www.trafikskadenamnden.se 08-522 787 00. Prövningen är kostnadsfri för dig.
- Medicinska ärenden
Personförsäkringsnämnden prövar ärenden som rör liv-, sjuk- och olycksfallsförsäkring och kräver medicinska bedömningar. Även tvister som gäller hem- och reseförsäkring kan i vissa fall prövas om ärendet kräver en medicinsk bedömning. www.forsakringsnamnder.se, 08-522 787 20. Prövningen är kostnadsfri för dig.
- Rättsskyddsärenden
Tvister angående rättsskydd kan i vissa fall prövas av Nämnden för Rättsskyddsfrågor. www.forsakringsnamnder.se, 08-522 787 20. Prövningen är kostnadsfri för dig.
- Övriga ärenden- ARN
Vid tvist i bank- eller försäkringsfrågor har du möjlighet att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden som är en nämnd för alternativ tvistlösning, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se eller 08-508 860 00. Besöksadress: Kungsholmstorg 5, Stockholm. En anmälan till nämnden måste vara skriftlig. För att nämnden ska pröva ärendet finns bland annat vissa värde- och tidsgränser. Vi åtar oss att medverka i Allmänna Reklamationsnämndens behandling av tvisten.
Domstol
Du har också möjlighet att väcka talan mot din försäkringsgivare eller bank vid allmän domstol.Rättsskyddsförsäkring kan i vissa fall gälla även vid tvist med försäkringsbolaget.
Kostnadsfri konsumentrådgivning i försäkrings- och bankfrågor
- Konsumenternas försäkringsbyrå,
www.konsumenternas.se, 0200-22 58 00
- Konsumentverket
Exempelvis Försäkringar eller Bank
- Konsumenternas Bank- och finansbyrå,
www.konsumenternas.se, 0200-22 58 00.
- Konsumentvägledaren i din kommun.
Om du är missnöjd med Fastighetsförmedlingen
Då ska du i första hand vända dig till din fastighetsmäklare eftersom mäklaruppdraget är ett uppdrag med ett personligt ansvar. Du kan även kontakta Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings oberoende kundombudsman hos Mäklarsamfundet.
Mer information och kontaktuppgifter hittar du hos Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.
Är du företagare?
Här hittar du all information om hur du som företagare ska gå tillväga.