BankID och SäkerhetsID

Med BankID eller mobilt SäkerhetsID kan du identifiera dig digitalt. Här förklarar vi hur du skaffar, installerar och spärrar ditt BankID.

Så kommer du igång med Mobilt BankID

För att kunna installera Mobilt BankID behöver du ett privatkonto och en säkerhetsdosa. Du beställer säkerhetsdosan genom att ringa Telefonbanken. Är du mellan 16 och 18 år behöver du, tillsammans med dina förmyndare, ansöka om säkerhetsdosan på kontor genom att boka en tid och fylla i ansökan innan besöket.

  1. Logga in

    Logga in på Mina sidor i internetbanken med din säkerhetsdosa.

  2. Klicka på BankID

    Klicka på BankID, som du hittar på startsidan på Mina sidor.

  3. Godkänn och signera

    Använd din säkerhetsdosa för att godkänna ett nytt BankID.

  4. Ladda ner appen

    Ladda ner appen Mobilt BankID till din mobil. Det gör du från App Store eller Google Play, beroende på vilken mobil eller surfplatta du har.

  5. Starta appen och verifiera dig

    Starta appen i din mobil och skanna av QR-koden på datorskärmen. 

  6. Välj en personlig säkerhetskod

    Välj en personlig säkerhetskod som du kommer att använda när du ska identifiera dig och signera i framtiden.

  7. Använd ditt BankID

    Nu kan du börja använda Mobilt BankID.

Är du under 16 år?

Då kan du välja om du vill skaffa Mobilt SäkerhetsID eller Mobilt BankID.

Mobilt SäkerhetsID

Ska du bara se och göra överföringar mellan dina egna konton samt swisha kan du skaffa Mobilt SäkerhetsID. Det är vår variant på BankID som bara fungerar hos oss och som du enkelt skaffar genom att be dina förmyndare ringa Telefonbanken.

Mobilt BankID

Vill du även kunna identifiera dig utanför Länsförsäkringar, till exempel för att logga in på 1177, Trafikverket och lokaltrafik, kan du skaffa ett Mobilt BankID. Då behöver du, tillsammans med dina förmyndare, ansöka genom att besöka ditt lokala kontor.

När du ansöker på kontor

Tänk på det här inför besöket:

  • Om du har två förmyndare behöver båda vara med, annars behövs en fullmakt från den andra förmyndaren.
  • Alla behöver ha med sig id-handling för att legitimera sig, om en förmyndare har fyllt i en fullmakt behövs en kopia på förmyndarens id-handling.
  • Ta med din mobil och ladda ner apparna Swish och Mobilt BankID innan besöket.

Ansökan med fullmakt

Kontakta oss och boka en tid i förväg för att det ska gå så snabbt och smidigt som möjligt.

Skaffa BankID till datorn

Logga in på Mina sidor och gå till BankID, som du hittar på startsidan. Där kan du skaffa BankID på datorn.

Ökad säkerhet med QR-kod

När du loggar in på Mina sidor med ett Mobilt BankID på en annan enhet, till exempel en dator, behöver du verifiera dig med en QR-kod. QR-kod är en typ av streckkod som du läser in med BankID-appen för att säkerställa att enheten du loggar in på finns nära mobilen med BankID-appen. Det extra steget i legitimeringen är till för att öka säkerheten.

Så använder du Mobilt BankID på en annan enhet

  1. Gå till inloggningssidan för Mina sidor och välj Mobilt BankID.
  2. Fyll i ditt personnummer och klicka på logga in.
  3. En QR-kod visas upp på datorskärmen.
  4. Starta BankID-appen i mobilen. Tryck på QR-ikonen och rikta sedan kameran mot QR-koden som visas på datorskärmen.
  5. Identifiera dig med din säkerhetskod, Touch ID eller Face ID i BankID-appen.

Spärra eller radera ditt BankID

Om du tror att någon har kommit över lösenordet till ditt BankID - spärra det direkt. 

  1. Logga in på Mina sidor
  2. Gå till BankID på startsidan
  3. Klicka på Visa & spärra BankID

Få hjälp av vår BankID-support

Alla dagar 8-22

Telefon 063-19 74 25

Villkor för BankID

Ladda gärna ner och läs igenom villkoren.

BankID - villkor

Mobilt SäkerhetsID - villkor

Frågor och svar om BankID

  • Försäkringar

    • Mobilt BankID för mobiler och surfplattor är giltigt i tre år.
    • BankID på fil för datorer är giltigt i två år.

    När giltighetstiden på ditt BankID gått ut, eller om du byter mobiltelefon, behöver du beställa ett nytt BankID. Det gör du på Mina sidor.

    • Logga in på Mina sidor
    • Gå till BankID som finns på startsidan eller i den personliga menyn högst upp på sidan. 
    • Klicka på Skaffa nytt Mobilt BankID eller Skaffa BankID på datorn och följ instruktionerna. 

    Hjälpte det här svaret dig? 265 av 495 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Mobilt SäkerhetsID är en säkerhetslösning för digital legitimering som bara fungerar hos Länsförsäkringar. Mobilt SäkerhetsID kallas också för LFID.


    Hjälpte det här svaret dig? 87 av 224 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Med ett Mobilt SäkerhetsID kan du:

    • Skicka och ta emot pengar via Swish
    • Logga in på Mina sidor på lansforsakringar.se
    • Logga in i Länsförsäkringars app

    Hjälpte det här svaret dig? 86 av 176 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Om du bytt mobiltelefon behöver du skaffa ett nytt Mobilt BankID. Det gör du på Mina sidor.

    • Logga in på Mina sidor
    • Gå till BankID som finns på startsidan eller i den personliga menyn högst upp på sidan. 
    • Klicka på Skaffa nytt Mobilt BankID och följ instruktionerna. 

    För dig som har ett Mobilt SäkerhetsID och byter telefon ringer en av dina förmyndare till Telefonbanken så hjälper de till med utbytet. Den andre föräldern eller vårdnadshavaren måste lämna sitt muntliga tillstånd till den förälder som ringer.

    FörsäkringaOm du redan har ett Mobilt SäkerhetsID och byter telefon ringer en av dina föräldrar eller vårdnadshavare till Telefonbanken så hjälper de till med utbytet. Den andre föräldern eller vårdnadshavaren måste lämna sitt muntliga tillstånd till den förälder som ringer.


    Hjälpte det här svaret dig? 288 av 957 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Du kan ha max tre BankID. Om du redan har tre BankID och behöver skaffa ett nytt, måste du först ta bort ett för att kunna skaffa ett nytt.


    Hjälpte det här svaret dig? 602 av 747 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    LFID är samma sak som Mobilt SäkerhetsID.


    Hjälpte det här svaret dig? 44 av 84 har fått hjälp av svaret