Sju sätt att hitta nya kunder
Är du helt ny som företagare eller har du hunnit etablera dig och få en trygg och stabil kundbas? Oavsett kan det vara bra med konkreta tips på hur och var du hittar nya kunder.
Vi har samlat sju tips som hjälper dig att etablera nya kontakter och skapa en större kundkrets.
-
Nätverka och samarbeta med andra
Att känna många människor öppnar dörrar för nya kunder, ny kunskap och nya samarbeten. Du får samtidigt bättre koll på andra aktörer i din bransch och genom att lära känna varandra kan ni tipsa era kunder om varandra.
Här kan du nätverka:
- Det finns många grupper för egenföretagare på Facebook, exempelvis Starta eget! och Eget företag – Tips, råd och frågor! I dessa grupper hittar du andra som är i liknande situation som dig själv.
- Om du sitter hemma och jobbar, testa att hyra in dig på ett kontorshotell istället. Där träffar du nya människor och kan nätverka.
- Delta på föreläsningar, frukostseminarium och mässor.
-
Lägg lite krut på din hemsida
Att din hemsida är användarvänlig, har en enkel och tydlig navigering och har en design som passar ditt företag – det kan vara avgörande för om du får kunden eller inte. Det finns många aktörer på marknaden som erbjuder en enkel lösning för att bygga en egen hemsida med hjälp av mallar, exempelvis Wordpress. Om du vill kan du anlita någon som hjälper dig med hela bygget eller med att slutföra och förfina ditt grundarbete. Här hittar du en lista på några av verktygen som du kan använda när du skapar din hemsida.
Sökmotoroptimera innehållet på webbplatsen
För att kunder ska hitta till din webbplats via Google bör du arbeta med SEO, dvs. sökmotoroptimera innehållet på din webbplats. Om du gör ett bra jobb med SEO hamnar du högre upp i sökresultaten på Google.
-
Syns i rätt forum
Det är klokt att ha en Facebook-sida, ett levande Instagram, en uppdaterad Linkedin-sida och kanske även ett Twitter-konto. Men fundera på om du kan sticka ut genom att synas i forum där dina konkurrenter inte finns. Om ditt företag riktar sig till en yngre målgrupp, våga testa TikTok och Snapchat!
Berätta om din produkt/tjänst i facebookgrupper
På Facebook finns många grupper där du utan kostnad har möjlighet att berätta om din produkt eller tjänst. Ofta finns lokala grupper, exempelvis en grupp för din ort eller kommun, där egenföretagare får möjlighet att marknadsföra sig. Du kan även gå med i facebookgrupper som exempelvis Starta eget! och Välj en småföretagare.
-
Lär känna din målgrupp
För att hitta nya kunder behöver du först lära känna de kunder som redan idag attraheras av din produkt eller ditt erbjudande. När du vet hur dina befintliga kunder ser ut kan du anpassa din kommunikation och ditt kanalval för att hitta nya, liknande kunder.
Prata med dina följare i sociala kanaler
Ett sätt att lära känna dina kunder är genom att prata med dina följare i sociala kanaler. Fråga vad de gillar, vilket av ditt innehåll som de gillar extra mycket och kolla in deras profiler. Våga vara personlig på dina sociala medier – då ökar du chansen att dina följare är personliga tillbaka.
-
Marknadsför ditt företag
Marknadsför ditt företag på kreativa sätt så att ditt företag uppmärksammas. Att ta hjälp av influenser för att nå ut i bruset är ett exempel på verktyg du kan använda för att bygga upp ditt varumärke.
-
Dela kunskap och information
Var generös och dela din kunskap med andra. Publicera inlägg i sociala medier, håll föreläsningar eller skicka ut nyhetsbrev. Beroende på vad din profession är så kan du försöka gästblogga i ett forum där potentiella kunder kan finnas.
-
Engagera dina följare och kunder
Använd dig av dina befintliga kunder. Du kan till exempel använda det klassiska erbjudandet ”värva en vän och få rabatt”. Då säljer du både mer till en nuvarande kund samtidigt som du får en ny. Eller arrangera en tävling för att aktivera befintliga och potentiella kunder, ge bort en rabatt eller gåva genom att kunderna aktivt bidrar till spridning av ditt varumärke i sociala medier. Håll koll på vilka regler och lagar som gäller när du skapar dina aktiviteter.
Försäkringar för företag i alla branscher
En företagsförsäkring är en trygghet när något oförutsett drabbar företaget. Om du blir skadeståndsskyldig eller om du förlorar intäkter på grund av ett avbrott.
Så gör du ekonomin roligare
Bokföring, kvittoredovisning, skatterevision – det är mycket att hålla koll på när det kommer till ekonomin i ditt företag.
Tar du rätt betalt?
Att ta rätt betalt upplevs ofta svårt och det är något som många småföretagare grubblar över. Så, hur gör du?