Så gör du ekonomin roligare
Bokföring, kvittoredovisning, skatterevision – det är mycket att hålla koll på när det kommer till ekonomin i ditt företag. Med facit i hand kanske inte den roligaste biten av företagandet. Men ge inte upp! Här får du tips och råd för att göra jobbet lite enklare.
Som småföretagare är det lätt att känna igen sig i klurigheterna som kommer med företagandet. Det är många regler att hålla koll på när det gäller skatten, momsdeklarationer och inbetalningar, för att nämna ett fåtal. För den oinvigde är det kanske inte helt lätt att förstå det svenska regelverket. Och du är inte ensam! Trots att jobbet stundtals kan kännas tungt, och framförallt att göra rätt i regelboken, är det ändå företagandet i sig som är drivkraften hos många. Att kunna bestämma över sin egen tid och jobba med det man brinner för gör att några sena kvällar med pappersarbete ändå är mödan värd.
Allt blir roligare när man har kunskap och ju mer du lär dig desto enklare blir det. Så det bästa tipset är att boka in ett möte hos banken. En företagsrådgivare på banken kan hjälpa dig med:
- den plattform du behöver för att starta upp din verksamhet. Som ett företagskort, autogiro, bankgiro och eventuellt rekommendera andra tjänster beroende på vilken verksamhet du ska driva.
- att berätta var du är som mest lönsam och ibland även ha idéer om hur du kan bli ännu mer lönsam. De har kunskapen att ställa rätt frågor som kan ta ditt företag till nästa nivå.
- att hitta andra tjänster som kan underlätta det administrativa i ditt företag, som ett bokföringsprogram eller en redovisningsbyrå som passar dig och din verksamhet.
Ett annat tips för att göra det roligare är att gå ihop ett gäng och göra det tillsammans. Bjud in andra företagsvänner över en middag och hjälps åt med de ekonomiska bitarna. Då kan ni dela tips och utbyta erfarenheter mellan varandra. Det känns heller inte lika ensamt och man kan bolla frågor mellan varandra. Din företagsekonomi kommer att bli betydligt roligare om du har ett eller flera bollplank som förstår sig på siffror och kan guida dig på vägen.
-
Struktur, ordning och reda! Avsätt minst en dag per vecka för att se till att alla papper och avgifter är på plats. Gör en checklista för dig själv, där du planerar in att ta lite av det ekonomiska varje vecka. Samla allt i ett dokument som rör momsen, där du kontinuerligt kan skriva in dina kvitton. Samma sak gäller dina fakturor, ta för vana att fylla i ett dokument med fakturor du skickat till kunder och vilken status det är på dessa, är de betalda eller obetalda? När det sedan är dags för moms och skatt att redovisas så har du allt samlat på ett bra och strukturerat sätt.
-
Utbilda dig själv för att ha koll på läget. Det finns många bra kurser att gå för att skaffa sig en överblick över de viktigaste bitarna att ha koll på. Ta till exempel kontakt med nyföretagarcentrum på din ort. Känner du att du absolut inte har tid eller ork att sätta dig in i de ekonomiska bitarna, så ta hjälp! Prioritera att anlita en redovisningsfirma som hjälper dig att ha koll.
-
Gör rätt från början. Se till att du lägger lite tid i början av ditt företagande så du får in rutiner för de ekonomiska bitarna i ditt företagande. Så slarva inte i starten, det kommer ifatt dig sen.
Så småningom kommer du att ha mer koll än vad du har idag, eller hade för en månad sedan. Skaffa dig kunskapen så kommer det bli enklare!
Skapa struktur för att bli mer effektiv
Det finns vissa knep du kan ta till för att få en effektiv och strukturerad jobbvecka.
Hjälp! Kunden betalar inte fakturan!
Vad gör du som småföretagare när kunden inte betalar? Vilka rättigheter och möjligheter har du?
Tar du rätt betalt?
Att ta rätt betalt upplevs ofta svårt och det är något som många småföretagare grubblar över. Så, hur gör du?