Om vi inte är överens
Länsförsäkringar Stockholm ägs av våra kunder och det är därför extra viktigt att du som kund förstår varför beslutet ser ut som det gör. Vi vill gärna att du hör av dig till oss om du är missnöjd med ett beslut eller hanteringen av ditt ärende.
Såhär går en omprövning till
Vi omprövar naturligtvis vårt beslut om det tillkommit nya omständigheter eller om vi missförstått varandra. Enklaste och snabbaste sättet är att du vänder dig till den person som handlagt ärendet.
1. Be din handläggare titta på ärendet igen - omprövning
De flesta frågetecken brukar kunna rätas ut vid ett personligt samtal, så kontakta i första hand din handläggare.
Speciellt vid skadeärenden:
Gäller frågan ekonomisk värdering i ett skadeärende, kan du i vissa fall begära en opartisk värdering i enlighet med villkoren. Läs mer i försäkringsvillkoren.
2. Begär omprövning av Klagomålsansvarig
Upplever du att du inte får gehör för dina synpunkter eller inte är nöjd med beslutet kan du begära en ny prövning av Klagomålsansvarig. För omprövning av Klagomålsansvarig skickar du ett mejl till klagomalsansvarig.stockholm@lansforsakringar.se.
3. Begär prövning i intern nämnd
Är du fortfarande inte nöjd med det beslut du fått kan du få ditt ärende slutligt prövat i vår interna Klagomålsnämnd. Nämnden prövar det flesta ärenden med några undantag som till exempel medicinska bedömningar, ansvar-och vållandefrågor och värderingsfrågor. Se nedan för andra sätt att få dessa ärenden prövade.
Anmälan till nämnden gör du skriftligt och vi ser gärna att du också beskriver varför du tycker att beslutet ska ändras.
Välj hur du anmäler ett ärende till nämnden:
- Mejla klagomalsnamnden@lansforsakringar.se
- Skriv brev till Klagomålsnämnden, Länsförsäkringar Stockholm, Box 27076, 102 51 Stockholm
Klagomålsansvarig
Om du har några frågor angående vår klagomålshantering är du välkommen att kontakta vår Klagomålsansvarig Lars Felin:
- Mejla klagomalsansvarig.stockholm@lansforsakringar.se
- Ring (växeln) 08-562 830 00
Bankärenden
Länsförsäkringar Bank och Hypotek har en centralt klagomålsansvarig som handlägger bank- och hypoteksklagomål när du som kund inte är nöjd med vårt slutgiltiga beslut. Du kontaktar centralt klagomålsansvarig via post, märk brevet Länsförsäkringar Bank eller Länsförsäkringar Hypotek, Klagomålsansvarig, 106 50 Stockholm
Domstol
Du kan väcka talan mot din försäkringsgivare eller bank vid allmän domstol. Rättsskyddsförsäkring kan i vissa fall gälla vid tvisten.
Rättsskyddsärenden
Tvister angående rättsskydd kan i vissa fall prövas av Försäkringsförbundets nämnd för rättsskyddsfrågor, www.forsakringsnamnder.se, 08-522 787 20.