Så ansöker du
Det enklaste sättet att ansöka om banktjänster för ditt barn är att göra det digitalt.
Ansök om att barnet ska bli bankkund
Du som förmyndare måste vara bankkund hos oss. Om ni är två förmyndare behöver bara du som ansöker vara bankkund hos oss och det räcker med att du skickar in ansökan. Den andra förmyndaren ska sedan skriva under avtalet med Mobilt BankID när ansökan är godkänd.
När många ansöker samtidigt kan det ta en stund att få svar på din ansökan. Om ansökan är brådskande kan du kontakta Telefonbanken på 0771 666 555 så hjälper vi dig direkt.
Du är också välkommen att kontakta oss om du behöver hjälp eller har frågor om ansökan. Om du inte ser ditt barns konto efter att alla förmyndare har skrivit under avtalet kan du kontakta oss så hjälper vi dig direkt. Du når oss på 0771 666 555.
Fem enkla steg
- Fyll i dina och barnets personuppgifter. Tänk på att personnumret ska skrivas med tolv siffror utan bindestreck. Ange också numret på din fysiska ID-handling samt mobilnummer till alla förmyndare så vi kan skicka ett SMS när avtalet är redo att skrivas under.
- Välj produkter och tjänster till ditt barn. I paketet ingår privatkonto, säkerhetsID och Swish. Tilläggsprodukter är sparkonto, fondkonto och ungdomskort. Om barnet inte önskar Swish eller säkerhetsID behöver du inte ringa oss för att aktivera apparna.
- Fyll i kundkännedom för ditt barn. Tänk på att frågorna gäller barnet och inte dig som förmyndare. Inkomst för barnet kan vara barnbidrag, månadspeng eller gåvor. Vid frågan om sysselsättning väljer du ”student” om barnet inte har en annan sysselsättning.
- Skicka in ansökan. Du skickar in ansökan med ditt Mobila BankID.
- Skriv under ansökan. När ansökan är godkänd får du/ni ett SMS och en notis i appen om att det är dags att skriva under avtalet med Mobilt BankID, antingen i appen eller i Mina sidor. Klart! Inom kort ser du ditt barns konto i din app och i Mina sidor.
Om du har valt ungdomskort kommer det på posten inom en vecka. Om barnet ska ha Swish eller SäkerhetsID, kan du kontakta Telefonbanken på 0771-666 555 så aktiverar vi det direkt i samtalet. Vi svarar alla dagar året om mellan 07:30- 22:00. Ladda gärna ner apparna innan du ringer oss.
Är det någon åldersgräns?
Vi rekommenderar banktjänsterna från det att barnet är 7 år och de kan användas tills barnet är 18 år.
Fler banktjänster för barn
Om du vill att ditt barn enbart ska ha ett konto och ett eget bankkort.
Mer om konto och kort för unga