Skadeanmälan – gruppförsäkring
Har du drabbats av en olycka, sjukdom eller i värsta fall, ett dödsfall och behöver anmäla en personskada på din gruppförsäkring? Här finns information om hur du, som försäkrad via din arbetsgivare, anmäler en skada.
Här finns information om du behöver anmäla skada på din olycksfalls-, sjuk- eller livförsäkring. Hitta samtliga villkor och blanketter här.
Olycksfall
Om du exempelvis har ådragit dig en tandskada, benbrott eller sårskada och vill ansöka om ersättning, kan du som är olycksfallsförsäkrad enkelt lämna din anmälan direkt till oss via telefon. Ring 08-588 424 12, eller ladda ner skadeanmälningsblanketten. Blanketten kan fyllas i digitalt och sedan skickas till oss genom att du loggar in på Mina sidor.
Sjukdom
- Om du som har månatlig sjukförsäkring har drabbats av sjukdom och inte längre kan arbeta fullt ut, kan du ladda ner sjukskadeblanketten och posta den till oss. Blanketten kan även fyllas i digitalt och sedan skickas till oss genom att du loggar in på Mina sidor.
- Om du har en diagnosförsäkring och har drabbats av någon av de diagnoser som försäkringen täcker, kan du ladda ner skadeblanketten och posta den till oss. Blanketten kan även fyllas i digitalt och sedan skickas till oss genom att du loggar in på Mina sidor.
- Du som har vår sjukkapitalförsäkring laddar ner blankett för ersättningsansökan vid medicinsk eller ekonomisk invaliditet.
- Om du har vår sjukvårdsförsäkring kan du enkelt boka vård via appen Hälsa och vård.
Livförsäkring
Vid händelse av ett dödsfall beklagar vi det som inträffat. Här hittar du blankett för grupplivförsäkringens ersättning.
När en oväntad händelse leder till skada är det viktigt att veta hur du ska gå till väga för att anmäla och få den ersättning du har rätt till. Så här anmäler du ett skadeärende i din gruppförsäkring:
- Fyll i skadeanmälan: Först fyller du i skadeanmälningsblanketten för din försäkring. Här hittar du blanketter för din gruppförsäkring.
- Skicka in din anmälan: Den ifyllda skadeanmälan kan skickas till oss från Mina sidor genom att bifoga den som en fil i meddelandefunktionen. Anmälan behöver inte undertecknas om den skickas via Mina sidor. Skadeanmälan kan även postas till den angivna adressen längst ner på blanketten. Se till att skicka med all nödvändig dokumentation för att underlätta hanteringen av ärendet. När vi har mottagit din skadeanmälan skickar vi en bekräftelse på att handläggningen har påbörjats.
- Komplettering av anmälan: Ibland kan ytterligare dokumentation, som intyg eller journaler, behövas för att vi ska kunna handlägga ärendet. Vi meddelar dig om sådana kompletteringar behövs.
- Beslut om ersättning: När ärendet är färdigbehandlat återkommer vi med beslut och information om eventuell ersättning.
Behöver du hjälp?
Att drabbas av en skada kan vara kämpigt, och vi finns här för att stödja dig genom hela processen. Kontakta oss på telefonnummer 08-588 427 00 för vägledning kring skadeanmälan. Vi arbetar för att säkerställa att du får den hjälp och ersättning du har rätt till vid en skada.