Steg för steg: Vad händer med min skadeanmälan nu?
Vad händer när jag gjort min skadeanmälan och vem kontaktar den andra förarens försäkringsbolag? Här kan du läsa om vad som händer när vi fått din skadeanmälan och vem som gör vad.
1. Vi kontaktar dig
Vi kontrollerar att du har en försäkring som gäller för det du anmält. Vi kontaktar dig nästa arbetsdag och berättar vad du behöver göra härnäst och om vi behöver fler uppgifter från dig. Vi berättar också vilken verkstad som kan ta emot ditt fordon.
2. Vi kontaktar den andras försäkringsbolag
Om något annat känt fordon är inblandat i olyckan så kontaktar vi motpartens försäkringsbolag för att få deras anmälan. Det behöver du inte göra själv.
3. Skadebesiktning
Innan du kan lämna in ditt fordon för reparation måste verkstaden göra en skadebesiktning. På besiktningen går verkstaden igenom skadan och ger oss ett kostnadsförslag. När vi godkänt förslaget så bokar du en ny tid med verkstaden för att göra reparationen. Vi berättar för dig hur du bokar in en tid för besiktning.
4. Reparation
När besiktningen är gjord ger verkstaden oss bilder på skadan och ett kostnadsförslag. När vi godkänt det tar verkstaden kontakt med dig och ni kan boka in en tid för reparation. Eventuell självrisk betalar du direkt till verkstaden.
Om du har tilläggsförsäkringen MER kan vi betala en del av hyrbilen under reparationstiden. Behöver du ingen hyrbil kan du istället få kontant ersättning.
5. Avslut
Vi ser över att du fått den ersättning du har rätt till och avslutar sedan ärendet.