Därför är sanningen så viktig - du kan tappa rätten till ersättning

Du sitter bakom ratten, fipplar med mobilen och bang! Du har kört av vägen och bilen är skadad. Då får du rådet av en vän att säga till försäkringsbolaget att du väjde för ett rådjur. – Gör inte det. Det är mänskligt att fela, det är därför vi har försäkringar, säger LF Göinge-Kristianstads utredare.

Kvinna kör bil och håller mobil i handen.
Foto: Sven Persson/swelo.se

Att köra i diket är sådant som händer och det kan vara enbart ditt eget fel. Du har letat efter mobilen som hamnat på golvet, rättat till barnet i baksätet eller spillt kaffe i knät.

Du får vara klantig

Resultatet är att bilen är skadad och det är nu du får nytta av din försäkring hos LF Göinge-Kristianstad. Men innan du gör skadeanmälan ger plötsligt en vän rådet att i stället säga att du körde på ett rådjur, eftersom det ska förbättra möjligheten att få ersättning.

– Men det har absolut ingen betydelse för ersättningen. Försäkringen gäller oavsett om du har varit klantig eller om det hoppat ut ett rådjur. Problemet uppstår när vi åker ut till olycksplatsen och ser att händelseförloppet inte stämmer med spåren på och utanför vägen, säger LF Göinge-Kristianstads utredare.

Och här uppstår krånglet:

– Vi kan misstänka att kunden försöker lura oss och att det är frågan om försök till bedrägeri. I slutänden kan det bli så att vi inte betalar ut någon ersättning. Det är jättetråkigt. Jag tycker synd om kunden när det händer.

Sanning lönar sig

Ibland när händelseförloppet ifrågasätts berättar kunden sanningen. Hur det verkligen gick till och att man fått rådet att ljuga för försäkringsbolaget.

– Då kan man troligtvis få ersättning ändå. Men lögnerna försenar utredningen, eftersom det är svårt att reda ut osanningar. Säger du som det är från början går hanteringen väldigt snabbt.

Hos äldre människor finns ibland en tro om att man förlorar sin bonus om man inte är skadefri.

– Men det är borttaget sedan länge.

Ibland har människor också hört att försäkringsbolag inte betalar ut pengar.

– Det är också fel. Vi betalar ut pengar hela tiden. Vår verksamhet bygger på ett ömsesidigt förtroende och vi finns här för dig när olyckan skett, oavsett vad den beror på.

Ett annat vanligt scenario är att man glömmer mobiltelefonen på tåget och upptäcker det när man klivit av.

– Då hittar man på att man blivit rånad eller bestulen – ljuger ihop något som inte går ihop.

Men du får vara fumlig och glömma den på sätet, därför finns försäkringen.

De uppdiktade händelseförloppen tenderar också att skapa ringar på vattnet.

– Om du har kört på ett rådjur ska du anmäla viltolycka till polisen. Har du inte gjort det blir du ju skyldig till smitning också. Så man ställer ju till det väldigt mycket för sig. Poängen är: Frisera inte sanningen för att du inte tror att du ska få ersättning. Det kan sluta med att du inte får det.

Så gör du när olyckan hänt

  • Dokumentera gärna på plats med foto av olycksplatsen.
  • Anmäl skadan så snart som möjligt.
  • Återberätta händelseförloppet korrekt, det gör att handläggningen går snabbt och effektivt.
  • Kom ihåg att du har rätt till ersättning, även om olyckan berodde på oaktsamhet.

Anmäl din skada enkelt digitalt

Du kan anmäla din skada direkt på vår webbplats, i Mina sidor eller appen.

Anmäl skada - så går det till